پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

نقض حریم مقبره شیخ مغربی در استهبان | سازه های فلزی بدون مجوز میراث فرهنگی در حریم اثر ثبت ملی شده برپا شد

0 انتشار:

صدای میراث- مریم جلیلوندفرد: فعالان میراث‌ فرهنگی استهبان در استان فارس از نقض حریم مقبره ثبت ملی شده شیخ مغربی در این شهرستان خبر از سوی بنیاد مهدویت استهبان خبر دادند.

رسول حاجی باقری، دیده‌بان استهبان در گفت‌وگو با صدای میراث با اعلام این خبر که بنیاد مهدویت استهبان بدون دریافت مجوز از اداره میراث فرهنگی استان فارس اقدام به برپایی سازه فلزی مرتفع که به از بین رفتن حریم بصری مقبره ثبت ملی شده شیخ مغربی استهبان می‌شود در حریم این اثر تاریخی خبر داد.

«محمد شیرین مغربی»، معروف به شیخ مغربی از شاعران و عارفان قرن نهم هجری است. او متولد طلیعه نائین است و حدود ۶۰ سال عمر کرد و یک دیوان شعر مشهور نیز دارد. شیخ مغربی در سال ۸۰۹ هجری قمری در استهبان فارس فوت کرد و مقبره وقف شده‌ای دارد که در سال ۱۳۳۷ سرپرست اداره فرهنگ آنزمان، مقبره را بازسازی کرد. این مقبره شباهت زیادی به آرامگاه حافظ دارد و سال ۸۷ با شماره ثبت ۲۳۳۸۸ مقبره و آرامگاه شیخ مغربی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

آرامگاه شیخ مغربی در محوطه دبستانی در استهبان فارس قرار داشت و ۴ سال قبل شهردار وقت استهبان توانست بیش از دو هزار متر از مدرسه را از آموزش و پرورش خریداری و آنرا تبدیل به بوستان مغربی کند. بوستان مغربی حالا در یکی از خیابان های اصلی شهر استهبان میزبان مردم و گردشگران این شهر است.

رسول حاجی باقری دیده بان استهبان حالا به صدازی میراث خبر داده است که چند روز قبل سازه‌ای فلزی در زمین و حریم درجه یک آرامگاه شیخ مغربی با هدف انجام فعالیت فرهنگی نصب شده است که تا بیش از ۴ متر ارتفاع دارد و حریم بصری آرامگاه شیخ مغربی را که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است نقض می کند.

به گفته او، این اقدام در حالی صورت گرفته است که هیچ مجوزی برای نصب سازه های فلزی از سوی اداره میراث فرهنگی استهبان و استان فارس صادر نشده است و رییس اداره میراث فرهنگی استهبان نیز از این موضوع بی اطلاع بود.

حاجی باقری افزود: پس از اطلاع رییس اداره میراث فرهنگی استان فارس نصب سازه فلزی متوقف شده و قرار است کارشناسان میراث فرهنگی با حضور در این اثر ثبت ملی شده وضعیت نصب سازه‌های فلزی و آسیب های ناشی از آن بر مقبره شیخ مغربی و سازه ثبت ملی شده آنرا بررسی کنند.

براساس اظهارات رسول حاجی باقری، دیده بان استهبان، پیش از نصب سازه های فلزی در آرامگاه شیخ مغربی، مسئولین بنیاد مهدویت استهبان در دیدار با برخی اعضای شورای شهر استهبان موضوع فعالیت خود را مطرح کرده بودند و پس از آن بدون دریافت مجوز میراث فرهنگی تاقدام به نصب سازه ها کرده اند.

رسول حاجی باقری به صدای میراث گفت: اگرچه انجام کار فرهنگی لازم و تاثیرگذار است. اما این که در محدوده یک اثر تاریخی بدون کسب مجوز میراث فرهنگی و با آسیب به حریم و منظر بصری یک اثر تاریخی انجام شود، قابل قبول نیست. ضمن آن که مکان های دیگری نیز وجود دارد که می توانست فعالیت فرهنگی در آن ها انجام شود.

او گفت: براساس مواد ۵۶۰ و ۵۶۶ قانون مجازات اسلامی اقدام صورت گرفته تخلف است و اقدام خودسرانه و بدون کارشناسی به بناهای تاریخی آسیب می‌رساند و می تواند از مجاری قانونی پیگیری شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید