یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

احد عظیم زاده: به فرش دستباف ایران خیانت می شود | بازار جهانی فرش دستباف ایران به نیم درصد رسید | رفوگران فرش دستباف ایران به ترکیه مهاجرت کرده اند | پیمان سپاری صادرات فرش باید برچیده شود

0 انتشار:

صدای میراث: احد عظیم زاده صادر کننده فرش دستباف ایرانی که ۱۵ سال به عنوان صادر کننده برتر برگزیده شد در گفت وگو با صدای میراث، سیاست های دولتی را منجر به از دست رفتن بخشی از بازار جهانی فرش دستباف ایران دانست.

بازار جهانی فرش دستباف ایران به دلایل مختلف از دست رفته است و فعالان فرش دستباف ایران که به گفته آن‌ها شناسنامه دوم کشور است، معتقدند که بازار جهانی فرش دستباف ایران در بازارهای جهانی در سال گذشته به نیم درصد رسیده است و بازار داخلی نیز توان خرید فرش ایرانی ندارد.

احد عظیم زاده صادر کننده فرش دستباف ایرانی که ۱۵ سال به عنوان صادر کننده برتر برگزیده شد، حالا در گفت وگو با صدای میراث سیاست های دولتی را منجر به از دست رفتن بخشی از بازار جهانی فرش دستباف ایران دانسته است.

او در گفت وگوی اختصاصی با صدای میراث گفت: زمان طاغوت ۶۷ درصد بازارهای جهانی در اختیار فرش دستباف ایران بود و این رقم در سال های پس از انقلاب اسلامی ایران به ترتیب در دوره های مختلف به ۳۸ درصد، ۳۲ درصد، ۲۷ درصد، ۲۳ درصد، ۱۷ درصد و در سال ۱۴۰۱ به نیم درصد رسیده است.

عظیم زاده با اعلام این موضوع که فرش دستباف ایرانی شناسنامه دوم کشور درجهان است افزود: دولت ها هیچ حمایتی از فرش دستباف نکرده اند. فرش ایرانی در جهان رتبه اول را داشت و امروز هم از نظر کیفیت و جایگاه در رده اول در جهان است. اما در بازارهای جهانی در رده پنجم و ششم قرا گرفته است و هند و پاکستان به ترتیب رتبه اول و دوم بازارهای جهانی را در اختیار گرفته اند. چون دولت هایشان از آن حمایت می کنند و تمام نمایشگاه ها را رایگان در اختیار فرش قرار می دهند و رسانه هایشان هم به آن ها تریبون و جایگاه می دهند.

رییس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی تبریز و رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: تلویزیون رسمی کشور در ایران که متعلق به مردم است اما در هفته حاضر نیست حتی یکساعت زمان در اختیار ضنعتی بگذارد که ۲ میلیون و ۵۷ هزار بافنده تا سه سال قبل از آن ارتزاق می کردند و اگر هر یک از این افراد سه فرزند هم داشته باشند معیشت  ۹ میلیون ایرانی برابر یک دهم جمعیت ایران وابسته به فرش دستباف است.

او افزود: دولت فرش دستباف ایران را به حال خود رها کرده است و الان اگر ۵۰ درصد بافنده فرش دستباف بیکار شوند، یک میلیون بیکار مستقیم به جمعیت بیکاران کشور افزوده می شود که این اتفاق به تدریج خواهد افتاد.

عظیم زاده اعلام کرد: به عنوان یک تاجر ریسک پذیر، اگر یک روز از بازار فرش دستباف ایران خرید نکنم این بازار متوقف می شود چون هیچکس در کشور نمی تواند حجم خرید بنده را در بازار انجام دهد. اما من امروز دست نگه داشته ام چرا؟ چون صادرات فرش دستباف ایرانی قفل شده است.

این فعال هنر-فرهنگ فرش دستباف ایران درخصوص مشکلات داخلی موجود در راه رونق بازار فرش دستباف ایرانی در جهان گفت: دولت زور می گوید. می گوید، دلار ۵۵ هزار تومانی را خرد کنید و فرش بخرید. این تاجر یکسال باید اسیر شود تا شاید بتواند یک پنجم فرش خود را بفروشد و سر ۹ ماه باید دلار حاصل از فروش فرش را به قیمت ۴۲ هزار تومان به سامانه نیما بدهد. در حالی که پرسش ما این است که مگر من روزی که بنده با دلار ۵۵ هزار تومانی فرش خریده‌ام مگر دولت به من ارز داده است تا موقعی که فرشم را فروخته‌ام دلارش را آن هم با قیمت ۴۲ هزار تومان به دولت بدهم؟

او افزود: بنده که ۱۵ سال صادرکننده اول فرش کشور بودم به همین دلایل حالا از صادرات فرش پشیمان شده و دست نگهداشته‌ام.

عظیم زاده اعلام کرد: این قبیل سیاست گذاری ها در بازار فرش دستباف ایران ظلم و خیانت به فرش ایران است و دولتمردان باید این سلیقه را اصلاح کنند و موضوع پیمان سپاری ارزی در فرش دستباف باید برچیده شود.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران و رییس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی تبریز در ادامه از ممنوعیت مرجوع کردن فرش ایرانی به کشور جهت تعمیرات و شستشو و حتی خرید و فروش مجدد خبر داد و گفت: مرجوع کردن فرش ایرانی از بازارهای جهانی برای تعمیر و شستشو و حتی تجارت دوباره باید آزاد شود چون برای کشور ارزآوری دارد.

احد عظیم زاده از مهاجرت رفوگران و تعمیرکاران فرش دستباف ایران به ترکیه خبر داد و گفت: به دلیل ممنوعیت ورود فرش ایرانی به کشور برای تعمیر و شستشو رفوگران ایرانی به ترکیه رفته و آنجا فرش تعمیر می کنند و تداوم این وضعیت صنعت فرش دستباف ایرانی را از بین می‌برد.

او در پاسخ به این سوال صدای میراث که دولت و مجلس چه وظیفه‌ای در قبال حفظ فرش دستباف ایران و بازگرداندن بازار جهانی فرش ایرانی دارند؟ گفت:  دولت و مجلس باید درباره فرش دستباف ایران تصمیم درست بگیرند. همواره با آن ها صحبت کرده ایم و هربار می گویند چشم، اما عمل نمی کنند.

عظیم زاده تاکید کرد: ۲۰ سال است با همکاران خود تلاش داریم ممنوعیت مرجوع شدن فرش ایرانی به کشور را برای رفوگری و شستشو و تعمیر برداریم. اما اجازه نداده اند و رفوگر ما باید برود ترکیه رفوگری کند. اگر وضعیت فرش دستباف ایرانی اینگونه پیش برود، صنعت فرش دستباف ایرانی نابود می شود. مگر این که دولت از آن حمایت کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید