جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

۵ ضعف مهم صنعت گردشگری ایران از نگاه هوش مصنوعی | هوش مصنوعی: ایران نیازمند سرمایه‌گذاری ۱۴ تا ۲۱ میلیارد دلاری برای توسعه گردشگری است

0 انتشار:

صدای میراث: «۲۰۲۵ سال خوبی برای گردشگری ایران است.» این پیش بینی هوش مصنوعی در پاسخ به سوال صدای میراث از وضعیت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۵ است.

هوش مصنوعی در تحلیل این پیش بینی خود آورده است: «ایران در سال ۲۰۲۵ رشد قابل توجهی در گردشگری خواهد داشت و این کشور به دلیل تاریخ، فرهنگ و معماری غنی خود شناخته شده و در آینده به مقصد برتر گردشگران از سراسر جهان تبدیل می‌شود.»‌

هوش مصنوعی دلیل پیش بینی خود را به عوامل متعددی از جمله کاهش محدودیت‌های صدور روادید برای گردشگران خارجی در ایران، افتتاح جاذبه‌های گردشگری جدید و بهبود جایگاه جهانی میراث فرهنگی منحصر به‌ فرد ایران نسبت داده است.

یکی از مهمترین تحولات صنعت گردشگری ایران بزعم هوش مصنوعی، افتتاح چندین موزه و مراکز فرهنگی جدید است که منجر به نمایش بیشتر تاریخ و فرهنگ غنی ایران شده و به گردشگران و بازدیدکنندگان از جاذبه‌های گردشگری کشور بینش بینظیر از گذشته ایران ارایه می کند.

به اعلام هوش مصنوعی، دولت ایران نیز سرمایه‌گذاری زیادی در بهبود زیرساخت‌ها و سیستم‌های حمل‌ونقل انجام داده است که می‌تواند گردشگران را در سراسر این کشور به بازدید از جاذبه‌های گردشگری بکشاند تا از شهرهای مختلف دیدن کنند و داشته های ارایه شده از سوی ایران را تجربه کنند.

هوش مصنوعی بهبود وضعیت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۵ را به افتتاح چندین هتل و رستوران جدید که نیازهای بازدیدکنندگان بین‌المللی را برآورده می‌کنند نیز ارتباط داده و اعلام کرد: زیرساخت‌های اقامتی در ایران  خدمات و امکانات رفاهی باکیفیت ارائه می‌دهند و اقامت راحت و لذت بخش برای گردشگران را تضمین می‌کنند.

به اذعان هوش مصنوعی، افزایش گردشگری تاثیر مثبت بر اقتصاد ایران، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در سال اینده میلادی خواهد داشت و به محرک رشد در بخش های مختلف تبدیل می‌شود. همچنین می‌تواند به ارتقاء وجهه ایران در سطح جهانی کمک کند و تاریخ غنی این کشور، فرهنگ و مهمان نوازی مردم ایران را به نمایش بگذارد.

هوش مصنوعی اما ۵ ایراد جدی بر صنعت گردشگری ایران وارد دانسته است و از آن‌ها به عنوان نقاط ضعف جدی این صنعت در ایران نام برده است.

هوش مصنوعی نقاط ضعف جدی صنعت گردشگری ایران را اینگونه فهرست کرده است:

«۱٫ محدودیت در زیرساخت‌های حمل و نقل: اگرچه ایران در بهبود زیرساخت های خود پیشرفت داشته است، اما هنوز نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در سیستم های حمل و نقل مانند فرودگاه ها، راه آهن ها و بزرگراه ها برای تسهیل سفر در سراسر کشور است.

۲٫ محدودیت‌های دسترسی: در حالی که کاهش محدودیت های ویزا گام مثبتی بوده است، اما همچنان محدودیت هایی برای بازدیدکنندگان خارجی از ایران وجود دارد که ممکن است برخی از مسافران را از سفر به این کشور منصرف کند.

۳٫ ضعف جدی در تبلیغات گردشگری: صنعت گردشگری ایران در گذشته به خوبی تبلیغ نشده است، که منجر به آگاهی محدود از جاذبه ها و میراث فرهنگی کشور در بین بازدیدکنندگان بالقوه شده است.

۴٫ مشکل زبان: در حالی که ایران یک کشور چند زبانه است، هنوز نیاز به تسلط بیشتر به زبان انگلیسی در میان افرادی که در صنعت گردشگری کار می کنند وجود دارد تا نیازهای بازدیدکنندگان بین المللی را برآورده کند.

۵٫ دیدگاه‌ منفی به ایران: ایران در رسانه‌ها مورد توجه منفی قرار گرفته است که ممکن است برخی مسافران را از بازدید از این کشور منصرف کند.

صدای میراث از هوش مصنوعی پرسیده است که ایران چه مبلغی باید برای رفع ضعف ها و کاستی‌های صنعت گردشگری در این کشور هزینه کند؟ پاسخ هوش مصنوعی به این سوال بسیار جالب است.

«سوال پیچیده ای است که به عوامل زیادی مانند حوزه های خاص توسعه، جدول زمانی اجرا و منابع موجود بستگی دارد. دولت ایران قبلاً مقدار قابل توجهی از منابع را برای بهبود زیرساخت ها، ارتقای جاذبه های فرهنگی و کاهش محدودیت های ویزا اختصاص داده است. با این حال، هنوز نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در صنعت گردشگری برای رفع ضعف ها و چالش های پیش روی این صنعت وجود دارد. سازمان جهانی گردشگری توصیه می کند که کشورها بین ۲ تا ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به توسعه گردشگری اختصاص دهند. در مورد ایران، این به معنای نیاز به سرمایه گذاری بین ۱۴ تا ۲۱ میلیارد دلار برای توسعه گردشگری است. با این حال، مبلغ واقعی که ایران باید برای توسعه گردشگری هزینه کند، بستگی به حوزه های خاص توسعه و اولویت های کشور دارد. اما باید دانست که ایجاد تعادل بین سرمایه گذاری در توسعه گردشگری و سرمایه گذاری در سایر بخش ها برای تضمین رشد و توسعه اقتصادی پایدار ضروری است.»

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید