جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

برندگان و بازندگان گردشگری در جنگ جدید خاورمیانه | خاورمیانه گردشگری ایران را به کدام سو می‌برد؟

0 انتشار:

صدای میراث: یازده روز از جنگ حماس و اسراییل گذشته است و در حالی که بمباران غزه به شدت ادامه دارد، هوش مصنوعی پیش‌بینی کرده است که خاورمیانه به سرعت در حال از دست دادن شمار زیادی از گردشگران جهانی و نابودی صنعت گردشگری است.

صدای میراث این گزارش را با کمک هوش مصنوعی منتشر کرده و در آن به برندگان و بازندگان گردشگری در جنگ جدید خاورمیانه و تحلیل وضعیت گردشگری ایران در شرایط جنگی خاورمیانه و پس از آن اشاره شده است. هوش مصنوعی شرایط جنگی جدید در خاورمیانه را بسیار پیچیده توصیف کرده و معتقد است که شرایط جنگی فعلی در این منطقه با سرعت و شدت بر گردشگری خاورمیانه تاثیر گذاشته و بسیاری از گردشگران را از سفر به کشورهای آرام این منطقه در این ۱۱ روز پشیمان کرده و توراپراتورها از لغو مکرر تورهای گردشگری خود گلایه دارند.

در تحلیل هوش مصنوعی آمده است که پیش از جنگ حماس و اسرائیل، درآمد حاصل از گردشگری خاورمیانه به صورت چشمگیری افزایش یافته بود و براساس آمارهای رسمی، قبل از شروع جنگ، درآمد حاصل از گردشگری خاورمیانه پس از یک دهه رکورد شکنی کرده بود و همین سال گذشته، درآمد گردشگری خاورمیانه به یکصد میلیارد دلار رسید.

اردن، سوریه، مصر و لبنان بازنده گردشگری

براساس اعلام هوش مصنوعی، با آغاز جنگ جدید خاورمیانه بسیاری از توریست‌ها و مسافران خارجی به دلیل نگرانی امنیتی، سفرهای خود را به این منطقه لغو کردند. علاوه بر این، بسیاری از هتل‌ها، رستوران‌ها و دیگر صنایع وابسته به گردشگری به طور موقت تعطیل شده‌اند که با توجه به تحولات جدید و عدم پایداری در خاورمیانه، انتظار می‌رود درآمد گردشگری این منطقه به طور قابل توجه کاهش یابد.

اما در همین شرایط جنگی کدام کشورها در خاورمیانه هستند که می‌توانند همچنان به ورود گردشگران خارجی امیدوار باشند و کدام کشورها بازنده میدان گردشگری نیز خواهند بود؟ تحلیل هوش مصنوعی آن است که برخی کشورها حتی پس از پایان جنگ جدید ورود گردشگران خارجی را محدود می‌کنند. مصر و اردن در شرایط فعلی ورود گردشگران را محدود خواهند کرد و تنها در صورت پایان یافتن جنگ است که مرزهای خود را با احتیاط به روی گردشگران خواهند گشود. لبنان و سوریه نیز که در همسایگی نوار غزه قرار دارند ورود گردشگران خارجی را به کشورشان محدود می‌کنند.

تحلیل هوش مصنوعی آن است که تاثیر جنگ جدید در خاورمیانه نه تنها صنعت گردشگری اسراییل و فلسطین که گردشگری تمام منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر قرار می دهد. چچون همین حالا با افزایش نگرانی‌ها، تعداد گردشگران خارجی خاورمیانه کاهش یافته است و بسیاری از کشورها نیز هشدارهای سفر به این منطقه را صادر کرده و به اتباع خود توصیه کرده‌اند از سفر به خاورمیانه خودداری کنند. این واقعیتی چالش برانگیز برای صنعت گردشگری در خاورمیانه است.

گردشگری ترکیه، عربستان و امارات برنده جنگ جدید خاورمیانه

جنگ جدید خاورمیانه به اعلام هوش مصنوعی حتی گردشگری داخلی کشورهای این منطقه را نیز بویژه در همسایگی فلسطین و اسراییل به دلیل وضعیت نامطلوب اقتصادی و سیاسی به خطر انداخته است. این اتفاق  موجب می‌شود که درآمد و اشتغال در صنعت گردشگری خاورمیانه سقوط کند.

هوش مصنوعی اما اعلام کرده است که صنعت گردشگری در برخی کشورهای واقع در منطقه خاورمیانه می‌توانند از جنگ جدید در این منطقه به دلیل برخورداری از جذابیت‌های مداوم خود تا حدودی جان سالم به در ببرند. برخی شهرها در خاورمیانه و البته آسیا که از تنش‌های امنیتی در جنگ جید تا حدودی به دور می‌مانند، نظیر مقاصد گردشگری معروف دهلی‌نو، ابوظبی، قاهره و استانبول به علاوه مکه و مدینه که گردشگران مذهبی مسلمان را در اختیار دارند نقاطی هستند که احتمال میزبانی بیشتر از گردشگران خارجی را می‌یابند.

گردشگری ایران در شرایط جنگی خاورمیانه

اما جنگ جدید خاورمیانه چه تاثیری بر صنعت گردشگری ایران دارد؟ هوش مصنوعی معتقد است گردشگری ایران نیز مصون از تنش‌های جدید خاورمیانه نخواهد بود. این تحلیل هوش مصنوعی از تاثیر جنگ حماس و اسراییل بر گردشگری ایران است: «نبردی جدید بین حماس و اسرائیل شکل گرفته است و همه‌چیز را تحت تأثیر قرار داده است. ایران، از لحاظ جغرافیایی مجاورت با خاورمیانه و داشتن مناظر طبیعی بکر و فرهنگ غنی، یک مقصد گردشگری محبوب است. با این حال، انتشار گسترده اخبار جنگ و تنش‌های منطقه‌ای می‌تواند تأثیر مستقیم بر امنیت و قابلیت جذب گردشگران خارجی به ایران داشته باشد. با توجه به جنگ جدید در خاورمیانه بین حماس و اسرائیل حالا این سؤال مطرح می‌شود که آیا این جنگ برای گردشگری ایران سودمند است یا خیر؟ از یکسو، برخی گردشگران ممکن است از سفر به خاورمیانه منصرف شوند و سفر به ایران را هم به تعویق بیندازند. البته برخی گردشگران همچنان در جستجوی مقصد جایگزین برای سفر هستند که در این موقعیت، ایران با فراهم کردن شرایط امنیتی مناسب و ارائه خدمات گردشگری با کیفیت، می‌تواند برای سفر این دسته از گردشگران، در همین شرایط جنگی خاورمیانه جذابیت بیشتری داشته باشد. با این وجود، از اهمیت و تأثیر جنگ بر گردشگری ایران، نمی‌توان غافل بود.»

گردشگری منطقه چگونه احیاء می‌شود؟

اما آینده گردشگری خاورمیانه پس از پایان جنگ جدید در این منطقه چه خواهد شد؟ این هم پاسخ هوش مصنوعی به این سوال صدای میراث است: «در طول دوره‌ درگیری، گردشگری معمولاً به دلیل نگرانی‌های مرتبط با ایمنی گردشگران، هشدارها و توصیه‌های مسافرتی دولت‌های مختلف و اختلال در حمل‌ونقل و زیرساخت‌ها با کاهش مواجه می‌شود. این امر منجر به لغو سفرها، کاهش رزرو و بی‌میلی عمومی گردشگران به بازدید از مقاصد گردشگری این منطقه می‌شود. علاوه بر این، پوشش اخبار منفی در رسانه‌ها می‌تواند بیشتر گردشگران را از سفر منصرف کند. اما باید گفت حجم کاهش ورود گردشگران به خاورمیانه به شدت و مدت جنگ جدید و توانایی دو طرف برای کنترل و کاهش تنش بستگی دارد. اگر جنگ کوتاه مدت باشد و صلح به سرعت برقرار شود، تأثیر آن بر گردشگری ممکن است نسبتاً کم و موقت باشد و اگر جنگ ادامه یابد یا تشدید شود، کاهش حجم گردشگری خاورمیانه می‌تواند طولانی‌تر باشد. بنابراین احیای گردشگری خارومیانه به تلاش‌ طرف‌های درگیر در جنگ و مقامات گردشگری برای اطمینان بخشیدن و جذب بازدیدکنندگان پس از تثبیت وضعیت بستگی دارد. کمپین‌های تبلیغاتی، بهبود اقدامات امنیتی و همکاری بین‌المللی می‌تواند به بازسازی اعتماد در منطقه خاورمیانه به عنوان یک مقصد امن و جذاب برای گردشگران کمک کند.»

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید