پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

پول اندازی برای نجات میراث تاریخی ایران | ۲۲۰ میلیارد و ۱۸ میلیون تومان در گلریزان میراث جمع شد

0 انتشار:

صدای میراث: ۵۰۰ تن از خیرین و کارآفرینان و بازرگانان ایرانی، نخستین نشست مجمع خیرین میراث‌فرهنگی را در یکی از هتل‌ها مجلل تهران و در حالی برگزار کردند که در همین نشست آغاز به کار خیرین حوزه میراث فرهنگی، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای مرمت آثار تاریخی کشور جمع آوری شد.

مجمع خیرین میراث فرهنگی کشور برای نخستین بار در دولت سیزدهم و با هدف جبران کمبود اعتبار و نقدینگی در وزارت میراث فرهنگی برای مرمت و حفاظت آثار تاریخی کشور تشکیل شد و جرقه نخست حاضرین در این مجمع در صدها میلیارد تومان پول اندازی برای حفظ میراث فرهنگی ایران به اندازه ای اهمیت داشت که سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری نیز صبح دیروز از تلاش خیرین کشور برای نجات میراث فرهنگی ایران تقدیر کرد. اما چه کسانی نخستین چراغ را در مجمع خیرین میراث فرهنگی روشن کردند و چه مبالغی اهداء کردند؟

احد عظیم زاده، تاجر بزرگ فرش ایران که به تازگی به ریاست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران انتخاب شده بود، پس از وصف اهمیت میراث فرهنگی کشور اعلام کرد که ۱۰۰ میلیارد تومان برای نجات میراث فرهنگی ایران اما در شهر خود، یعنی تبریز پول‌اندازی می‌کند.

سود ۱۲۵۰ میلیارد تومانی بقاع متبرکه و تقبل هزینه احیاء و نگهداری از بقاع متبرکه

علیرضا یونچی فعال اقتصادی و کارآفرین نیز که البته عضو هیات موسس انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور است، در این مراسم با اشاره به وجود بیش از ۱۰ هزار علاقمند به کارآفرینی در کشور اعلام کرد: ۱۲ هزار و ۵۰۰ بقعه متبرکه وجود دارد که اگر از هر بقعه ۱۰ هزار نفر بازدید کنند و هدیه و سوغات خریداری کنند ۱۲۵۰ میلیارد تومان سود این بقاع است.

یونچی ادامه داد: انجمن خیرین میراث فرهنگی احیای بقاع متبرکه کشور و مرمت آن‌ها را برعهده می‌گیرد و توان تامین ۸۷ هزار نگهبان و محافظ آثار تاریخی را نیز با هزینه خود تقبل خواهیم کرد.

این خیر مدرسه ساز گفت: از همین جا اعلام می کنیم، تولی بقاع متبرکه و تامین نگهبان و هدیه و سوغات زائرین و امانتداری بقاع متبرکه را برعهده می‌گیریم و می توانیم هزینه نگهداری بقاع متبرکه را نیز تقبل کنیم.

او گفت: از کارآفرینان و متقاضیان نیز می خواهیم از یک میلیارد تا ۱۰ میلیارد تومان وام برای این کار با ۶ ماه تنفس و سود ۸ درصد به منظور نگهداری و تامین سوغات بقاع از انجمن خیرین میراث فرهنگی دریافت و آنرا صرف کار در حوزه میراث فرهنگی کنند.

او افزود: آمادگی برگزاری مسابقه ساخت ساروج را در ۳۱ استان کشور با همکاری و مشارکت سازمان فنی و حرفه ای کشور نیز داریم.

۶ هزار میلیارد تومان ظرف چند ساعت جمع کردیم

مجتبی ملا احمدی کارآفرین و عضو اتاق بازرگانی استان اصفهان در نشست آغاز به کار خیرین میراث فرهنگی کشور نیز این انجمن را سرآمد خیریه‌های کشور دانست و گفت: تمام مجامع خیریه کشور امروز یار وزارت میراث فرهنگی هستند.

ملااحمدی با اعلام این که در انجمن خیرین مدرسه‌ساز کشور ظرف چند ساعت ۶ هزار میلیارد تومان جمع آوری شد گفت: ۵۰۰ تن از ۸۰ میلیون ایرانی در نشست خیرین میراث فرهنگی حضور داشتند و هزاران میلیارد تومان به این حوزه کمک خواهند کرد.

این عضو اتاق بازرگانی اصفهان گفت: کار بزرگی راه افتاده و بیش از ۵۰ درصد مردم ایران در صورت راه‌اندازی سامانه خیرین برای حفاظت از آثار تاریخی به میدان خواهند آمد.

۱۲۰ میلیارد تومان پول اندازی برای مرمت قلعه چهارمحال و بختیاری و راه اندازی موزه مشروطه

بهروز سلطانی یکی از خیرین میراث فرهنگی که خارج از ایران زندگی می کند و به گفته برگزار کنندگان نخستین نشست خیرین میراث فرهنگی کشور در کشور آمریکا سکونت دارد، ۱۲۰ میلیارد تومان بابت مرمت قلعه تاریخی جونقان در چهارمحال و بختیاری و راه اندازی موزه مشروطه در این قلعه تاریخی پول‌اندازی کرد.

ضرغامی و مشورت با همسرش برای پول اندازی میراث

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگر یو صنایع دستی کشور که در نخستین نشست انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور در هتل اسپیناس تهران حضور یافته بود، در سخنان پایانی این نشست اعلام کرد: بنده با همسرم مشورت کردم و به این نتیجه رسیدیم که مبلغی را به این امر خیر اختصاص دهیم و بنابراین ما هم ۱۰ میلیون تومان به این امر اختصاص می‌دهیم. او گفت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی وزارت میراث فرهنگی است که هیچ مبلغی از آن پرداخت نشده است و بنابراین ایجاد انجمن خیرین میراث فرهنگی یک گام بزرگ تاریخی در ایران است.

۸ میلیون تومان از مشهد رسید

پس از اعلام رسمی وزیر میراث فرهنگی برای اختصاص ۱۰ میلیون تومان به صندوق خیرین میراث فرهنگی کشور، فردی از میان جمعیت اعلام کرد که خبر پول اندازی برای مرمت و حفاظت از آثار تاریخی به مشهد رسیده و در تماسی که از مشهد برقرار شده است، اعلام شد که ۸ میلیون تومان نیز به نیت امام هشتم شیعیان به امیر خیر مرمت و حفاظت از آثار تاریخی کشور کمک می کند.

جمع مبلغ

نخستین نشست آغاز به کار رسمی انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور در حالی در هتل اسپناس تهران به پایان رسید که برخی منتقدین از برگزاری این نشست در یک هتل ۵ ستاره به جای یکی از بناهای تاریخی شهر تهران در میدان مشق یا عمارت مسعودیه و مکان های تاریخی تهران گلایه داشتند. از سوی دیگر برخی دیگر معتقد بودند که مبالغ اعلام شده به هیچ عنوان به حوزه میراث فرهنگی تعلق نخواهد گرفت و برخی نیز با دیدگاه بدبینانه‌تر از این که این مبالغ در جای درست استفاده شود ابراز تردید و بی اعتمادی داشتند. بر همین اساس صدای میراث از عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی پرسید، چه تضمینی وجود دارد که مبالغ اهداء شده توسط خیرین در جای درست استفاده شود؟ عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی نیز در پاسخ به این پرسش اعلام کرد: موضوع مهم اعتماد است و خیرین به دولت برای اهدای این مبالغ اعتماد دارند. قطعا نیز سازوکاری طراحی خواهد شد تا با راه اندازی سامانه مختص به این کار همه چیز شفاف باشد.

نشست رسمی انجمن خیرین میراث فرهنگی بدین ترتیب در مراسم آغاز به کار رسمی خوئد توانست ۲۲۰ میلیارد و ۱۸ میلیون تومان با احتساب رقمی که وزیر میراث فرهنگی و آن فرد مشهدی به صندوق خیرین اختصاص دادند پول جمع آوری کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید