شنبه, ۰۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳

واکنش اداره کل موزه‌ها به گزارش صدای میراث از اتفاقات سعدآباد: اخبار جعلی و از اساس دروغ است | کدام دروغ؟ کدام اخبار جعلی؟ | گزارش آی.تی سعدآباد به وزارت میراث درباره هارد خالی از اسناد تصویری سعدآباد هم «دروغ» است؟

0 انتشار:

صدای میراث: اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اطلاعیه‌ای، گزارش صدای میراث از اتفاقات سعدآباد و خروج سه هارد از اسناد و اطلاعات تصویری سعدآباد توسط مدیر این مجموعه برای کپی گرفتن از اطلاعات آن ها و خالی بودن مهمترین هارد اسناد تصویری سعدآباد را «اخبار جعلی» و «سراسر کذب» و «دروغ» اعلام کرد.

به گزارش صدای میراث، اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که زیرمجموعه معاونت میراث فرهنگی کشور است، پس از گذشت دو روز از انتشار گزارش صدای میراث از کپی کردن هاردهای مرکز اسناد تصویری موزه سعدآباد توسط مدیر این مجموعه، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «ضمن حفظ حق قانونی خود برای مقابله با اخبار جعلی، بنای خود را تعامل با رسانه‌ها می‌داند و از معدود رسانه‌های منتشر کننده این دست اخبار می‌خواهد تا با رعایت انصاف، صرفاً نسبت به انتشار اخبار صحیح اقدام کنند.»

اداره کل موزه‌ها البته بدون اشاره به نام صدای میراث و در واکنش به بخشی از این گزارش که در آن گفته شده بود «مهمترین هارد از سه هارد خارج شده از این مجموعه توسط مدیر کاخ سعدآباد با هدف کپی‌برداری از آن‌ها، به ادعای مدیر مجموعه، فاقد اطلاعات بوده است.» اعلام کرد: «هیچ آسیبی به هیچ‌کدام از هاردهای مجموعه سعدآباد وارد نشده است و خبرهای منتشر شده درباره کپی غیرقانونی اسناد تصویری مرکز اسناد اساساً دروغ است.»

اداره‌کل موزه‌های معاونت میراث‌فرهنگی در اطلاعیه خود و در واکنش به گزارش صدای میراث، آورده است: «پس از انتشار اخباری در چند رسانه مبنی بر شکستن پلمب بخش مستندنگاری موزه سعدآباد و کپی غیرقانونی اسناد تصویری موجود در سه هارد این بخش، اداره کل موزه‌ها تاکید می کند که این خبر سراسر کذب است.»

در این اطلاعیه که روابط‌عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای رسانه ها ارسال کرده، آمده است: «موضوع مطرح شده در معدودی از رسانه‌ها به هیچ عنوان مرتبط با مرکز اسناد کاخ سعدآباد نبوده و اسناد موجود در این بخش طبق روال گذشته در مخزن نگهداری و توسط امین اموال مجموعه اسناد نگهداری و در ورود و خروج مخزن توسط او و یگان حفاظت مجموعه پلمپ و فک پلمپ می‌شود.»

اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد: «علاوه بر این از سال‌های گذشته، واحد مستندنگاری کاخ که در واقع وظیفه مستندنگاری اموال، فضاهای معماری و رویدادهای فرهنگی و نمایشگاهی را برعهده داشته، این اسناد تصویری را در هارد جانبی بارگذاری کرده و از آن کپی‌های دیگری تهیه کرده است. این مجموعه نیز به همراه نگاتیوها و آلبوم‌های تصویری از این اطلاعات در اختیار مسئول اداره اموال مجموعه سعدآباد قرار داشته و هیچگونه آسیب و خدشه‌ای در آن‌ها به وجود نیامده و در صورت بروز آسیب احتمالی نسخه‌های پشتیبان از این فایل‌ها وجود دارد.»

کدام دروغ؟ کدام اخبار جعلی؟

اطلاعیه اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که اکنون در تصدی هادی میرزایی، رییس سابق صندوق احیاء و بهره‌برداری اماکن تاریخی و فرهنگی اداره می شود، در حالی صدای میراث را به انتشار اخبار جعلی و دروغگویی متهم کرده است که براساس گزارش‌های ارسال شده به صدای میراث، چند روز قبل بخش آی.تی وزارت میراث فرهنگی پس از انتشار خبرهایی درخصوص ادعای مدیرکاخ سعدآباد مبنی بر این که یکی از هاردهای منتقل شده به دفترش که حاوی سی سال تلاش برای جمع آوری و مستند کردن اسناد تصویری کاخ سعدآباد بود، فاقد هرگونه اطلاعات بوده و احتمالا ضربه خورده است، از بخش آی.تی مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد درخواست گزارش می کند که گزارش کامل این موضوع از بخش آی.تی سعدآباد به بخش آی.تی وزارت میراث فرهنگی ارایه می شود. در این گزارش تاکید شده است که هارد مورد اشاره فاقد اطلاعات بوده و احتمالا ضربه خورده است. بنابراین اداره کل امور موزه‌ها و اموال منقول پیش از انتشار این اطلاعیه و متهم کردن رسانه‌ها و صدای میراث به «انتشار اخبار جعلی» یا «دروغگویی»، بهتر بود گزارش مربوطه را از بخش آی.تی وزارت میراث فرهنگی می خواست و با اطلاع از مفاد آن اطلاعیه‌ای کارشناسی منتشر می کرد.

نکته دیگر آن که اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی وزارت میراث فرهنگی در دفاع از مجموعه زیر نظر خود مواردی را مطرح کرده است که به نظر می‌رسد چندان کارشناسی نباشد. به عنوان مثال تاکید کرده است که هیچکدام از هاردها ضربه نخورده و تمامی اطلاعات آن ها موجود است. ملاک راستی آزمایی اداره کل موزه‌ها در این خصوص چیست؟ آیا هاردها پیش از انتقال به دفتر مدیر کاخ سعدآباد برای کپی‌برداری یا هر موضوع دیگر، بصورت قانونی و با صورتجلسه کارشناسی با حضور امین اموال و رویت اطلاعات درون آن ها تحویل این مقام مسئول شده است؟ اگر چنین بوده بهتر است اداره کل موزه‌ها اسناد آنرا منتشر کند و اگر چنین نبوده پس براساس کدام ملاک کارشناسی از وجود اطلاعات درون آن‌ها سخن گفته و تاکید شده است که همگی اطلاعات دست نخورده است؟ چون براساس گزارش منتشر شده در صدای میراثف هاردهای حاوی اسناد تصویری سعدآباد بدون طی روال قانونی موزه‌داری تحویل دفتر مدیر مجموعه شده است. بنابراین راستی آزمایی از ادعای وجود اسناد مرتبط با هاردها برعهده افرادی است که اطلاعات تصویری سعدآباد را جمع‌آوری و در هاردها قرار داده‌اند. افرادی که حالا بازنشسته شده‌اند و می توانند به عنوان یک کارشناس مستقل درخصوص اطلاعات موجود در هاردها اظهارنظر کنند. آیا پیش از انتشار این اطلاعیه راستی آزمایی اطلاعات موجود در هاردها انجام شده است؟ تا آنجا که صدای میراث اطلاع دارد چنین اتفاقی نیفتاده است. ضمن آن که اداره کل موزه‌ها ادعا کرده است که نسخه‌های پشتیبان از هاردهای مورد اشاره وجود دارد. این هاردها کجا هستند؟ آیا تهیه نسخه‌های پشتیبان از هاردهای مورد اشاره به لحاظ قانونی امکانپذیر است؟ آیا این ادعا که چند نسخه هارد کپی شده از اطلاعات موجود در هاردها وجود دارد به لحاظ موزه‌داری و پروسه قانونی عجیب نیست؟ این ها سوالاتی است که بهتر بود اداره کل موزه‌ها با تامل نسبت به آن ها در اطلاعیه خود مورد اشاره قرار می داد.

سوم؛ اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی وزارت میراث فرهنگی مدعی است که تلاش برای کپی کردن غیرقانونی هاردها توسط سیدحسین علوی، مدیر مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد اساسا دروغ است. اگر اینگونه است، پس گزارش مکتوب کارکنان مرکز آی.تی مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد که تقدیم مرکز آی.تی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شده است، بر چه موضوعی تاکید دارد؟ آیا خالی بودن مهمترین هارد این مجموعه را تایید نمی کند؟ گفتنی است، براساس اطلاعات ارسال شده به صدای میراث از برخی کارکنان وزارت میراث فرهنگی، برخورد بدی نیز با ارسال کننده گزارش خالی بودن مهمترین هارد سعدآباد در این مجموعه صورت گرفته است که به چه حقی بدون هماهنگی با مدیر سعدآباد، این گزارش را برای بخش آی.تی  وزارت میراث فرهنگی ارسال کرده است.

تعامل به جای اتهام‌زنی

صدای میراث ملاک فعالیت رسانه‌ای خود را بر انتشار اخبار صحیح در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تعریف کرده است و در این مسیر تلاش کرده است با آسیب‌شناسی تخصصی موضوعات مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تصمیم‌گیران و متولیان این سه حوزه را در اتخاذ تصمیمات مناسب یاری دهد. پرداختن به موضوعات مرتبط با مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد که یکی از مهمترین مجموعه‌های موزه‌ای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور است نیز با رویکرد کاملا تخصصی انجام شده است. این که یک مدیر موقت که قرارداد نیم بند با وزارت میراث فرهنگی دارد و ممکن است چند روز بیشتر بماند یا چند روز زودتر از کار برکنار شود، چگونه می تواند اجازه داشته باشد براساس سلیقه خود با اموال و اسناد مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد یا هر مجموعه دیگر برخورد کند، موضوعی است که واقعا نیاز به آسیب‌شانسی در مجموعه وزارت میراث فرهنگی و اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی دارد. در هر حال به نظر می‌رسد اطلاعیه اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی درخصوص اتفاقات سعدآباد نه تنها صورت مساله را پاک کرده است، که بار دیگر تلاش کرده است به جای پرداختن تخصصی به موضوع اتفاقات سعدآباد و آسیب‌شناسی رفتار مدیریتی در این مجموعه تاریخی – فرهنگی، با درج اتهام «اخبار جعلی» و «دروغ‌« پالس توقف در پیگیری ماجراهای سعدآباد را صادر کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید