پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

سمنان چگونه از مسافران نوروز ۱۴۰۳ میزبانی می کند؟ | از تلاش برای کاهش تلفات جاده ای تا برپایی نوروزگاه و بازدید از کاروانسرای صفوی

0 انتشار:

صدای میراث: جلسات ستاد اجرایی خدمات سفر مسافران و زائران در استان سمنان به ریاست استاندار محترم،بالاترین مقام عالی اجرایی و دبیری مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی این استان در  طول سال برگزار شده و چندین جلسه ویژه نیز برای نوروز ۱۴۰۳ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی استان سمنان، هدف از این جلسات سازماندهی فعالیت تمامی دستگاه ها و ایجاد هم افزایی برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی است.

براساس این گزارش، در ایام نوروز سالجاری با توجه به مصادف شدن ماه مبارک رمضان و پیش رو بودن عید سعید فطر، تمامی دستگاه ها تا پایان عید فطر در آماده باش کامل هستند و مصوبات ستاد اجرایی خدمات سفر مسافران و زائران، مقرر شد تا متناظر با جلسات ستاد سفر استانی، جلساتی نیز در شهرستان ها به ریاست فرماندارن برگزار شود.

همچنین، دستگاه های خدمات‌رسان از جمله هلال احمر، نیروی انتظامی، میراث فرهنگی و … در مکان نوروزگاه و مبادی شهرها، استقرار جمعی خواهند داشت تا دسترسی آسان مسافران به خدمات گردشگری ممکن شود.

آماده‌سازی مبلمان شهری، نظافت پارک‌ها، رنگ‌آمیری جداول و گلکاری برای میزبانی از مسافران نورزی نیز انجام شدند.

تشدید نظارت بر قیمت کالاها، خدمات و برخورد با گران فروشی و‌ همچنین، نظارت بر فعالیت جایگاه های عرضه سوخت، ترمینال های مسافربری، ارائه خدمات مجتمع های خدماتی در ایام نوروز هم با اعزام گشت‌های مشترک متشکل از اداره کل های راهداری، صمت، میراث فرهنگی، پخش فرآورده های نفتی، جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی از دیگر مصوبات ستاد اجرایی خدمات سفر نوروزی ۱۴۰۳ استان سمنان است.

برنامه ریزی و اقدام لازم جهت کاهش حوادث جاده ای با ایجاد بازارچه های صنایع دستی، استقرار خودروهای مجهز به چراغ گردان در نزدیکی و ورودی شهرها و روستاهای نزدیک به محور مواصلاتی با کمک پلیس راه، فرمانداری‌ها، راهداری، دفتر امور روستایی و اداره کل میراث فرهنگی نیز انجام شده است.

آماده سازی مساجد و زائرسراهای واقع در محورهای مواصلاتی به منظور ارائه خدمات نیز در دستور کار اداره کل اوقاف و امور خیریه، دهیاران و اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان قرار گرفت و تامین امنیت مسافران در پارک‌ها و تفرجگاه‌های این استان و نظارت بر رعایت شئونات اسلامی در ماه مبارک‌رمضان نیز به نیروی انتظامی سپرده شده است.

براساس اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، انجام هماهنگی های لازم برای اسکان مسافران و زائران نوروزی در مدارس و آمادگی مساجد، حسینه‌ها و سالن‌های ورزشی جهت اقامت اضطراری و مواقع بحران، با همکاری فرمانداران، شهرداران، ادارات کل‌‌های آموزش و پرورش، اوقاف و‌امور خیریه، تبلیغات اسلامی و‌ میراث فرهنگی از دیگر اقداماتی است که استان سمنان برای خدمت رسانی منایسب به گردشگران نوروزی انجام داده است.

معرفی نرم افزار جامع گردشگری استان سمنان به نام «پارکوپلو» از طریق کیو آرکد و دریافت آن از پلتفرم کافه بازار هم بعنوان یک همراه کاملا حرفه‌ای برای سفر یا گردش در استان سمنان برای مسافران و زائرانی که علاوه بر آشنایی با جاذبه های گردشگری، ظرفیت و پتانسل‌های استان، تامین تمامی نیازها و خدمات ضروری در طول سفر از جمله مراکز اقامتی و پذیرایی، نانوایی‌ها، داروخانه‌ها، تعمیرگاه‌های خودرو و … با قابلیت جستجو و دستیابی مکانی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان طراحی و بر تلفن های همراه نصب می‌شود.

با توجه به ایجاد نوروزگاه‌ها در تمامی شهرستان‌های استان، برگزاری جشنواره ها، برنامه های آئینی و محلی، پذیرایی افطار و برپایی نمایشگاه های صنایع دستی در محل نوروزگاه‌های تمامی شهرستان‌های استان سمنان تدارک دیده شده است تا مسافران نوروزی علاوه بر حفظ حرمت ماه رمضان سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنند.

در ایام نوروز ۱۴۰۳ ،کاروانسرای شاه عباسی سمنان نیز پس از چندین دهه، برای اولین بار به نوروزگاه تبدیل شده است و شهروندان سمنانی و مسافران نوروزی از سراسر ایران می توانند از این کاروانسرای تاریخی متعلق به دوره صفوی بازدید کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید