جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

ایران و ترکیه؛ ۸ میلیون گردشگر خروجی/۲ میلیون ایرانی سهم ترکیه، ۳۲۰ هزار گردشگر ترک سهم ایران/سفیر ترکیه: برای برقراری توازن در گردشگران ورودی تلاش می‌کنیم

0 انتشار:

صدای میراث: تلاش‌ها برای برقراری توازن گردشگر میان ایران و ترکیه آغاز شده است و ایران تلاش دارد در تفاهمنامه‌ای که با مهمترین سیاستگذار و مجری گردشگری در کشور ترکیه به امضاء رساند، حجم گردشگران ورودی از ترکیه به ایران را افزایش دهد.

سهم ترکیه از بازار گردشگری ایران سال گذشته بیش از ۲ میلیون گردشگر ورودی از ایران به آن کشور بود. در حالی که سهم ایران از گردشگران خروجی ترکیه بسیار اندک است و براساس اعلام رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، از ۸ میلیون گردشگر خروجی ایران که ۸۰ درصدشان به ترکیه سفر می‌کنند، سهم ایران از ۸ میلیون گردشگر خروجی ترکیه، تنها ۴ درصد یعنی برابر با ۳۲۰ هزار گردشگر ورودی به کشور است.

تصمیم به برقراری توازن در تعداد گردشگران ورودی

«دریا اورس» سفیر ترکیه در تهران در ارتباط با چگونگی برقراری توازن گردشگر ورودی بین دو کشور ایران و ترکیه و ترغیب گردشگران ترکیه برای سفر به ایران در مقایسه با حجم بالای سفر ایرانی‌ها به ترکیه به صدای میراث گفته است، «ترکیه سالیان طولانی بر موضوع گردشگری متمرکز شد و سرمایه‌گذاری کرد و اگر ایران هم همین سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی را انجام دهد، نه تنها از ترکیه که از تمام کشورهای منطقه و اروپا و چین و هند می‌توانند به ایران سفر کنند.»

سفیر ترکیه در ایران اگرچه به آینده روابط فرهنگی و گردشگری ایران و ترکیه خوشبین است، اما سیاست جدید ایران در افزایش عوارض خروج از کشور را عامل کاهش گردشگران ایرانی عازم ترکیه می‌داند.

دریا اورس می‌گوید: ایران عوارض خروج از کشور شهروندان خود را افزایش داد و اگر یک گردشگر بخواهد برای بار دوم در یکسال به ترکیه برود باید دو برابر بار اول، عوارض خروج از کشور بپردازد که این موضوع موجب کاهش ورود گردشگران ایرانی به ترکیه شده است.

سفیر ترکیه در ایران در پاسخ به این سوال صدای میراث که با توجه به تفاهمنامه اخیر «تورساب» ترکیه با بخش خصوصی ایران، آیا هر دو کشور می‌توانند به عنوان پل گردشگری یکدیگر، برای تبادل گردشگران خارجی ورودی به کشورهایشان ایفای نقش کنند؟ گفت: حتما اینگونه است.

او در پاسخ به این سوال که به عنوان نماینده عالی دولت ترکیه در ایران چه اندازه برای برقراری توازن گردشگری بین دو کشور تلاش می‌کند؟ گفت: حضور تورساب در ایران و نشست‌های متعدد آن ها با بخش خصوصی گردشگری ایران بیانگر برقراری این ارتباط است.

دریا اورس به تحریم‌های آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: برغم تحریم‌های آمریکا که مشکلاتی برای هر دو کشور ایران و ترکیه ایجاد کرده است، بخش خصوصی گردشگری ایران و ترکیه در حال تلاش برای توسعه روابط گردشگری و ارتقای این بخش در دو کشور هستند.

سفیر ترکیه در تهران افزود: پس از پایان مذاکرات تورساب و انجمن‌های دفاتر خدمات مسافرتی ایران و روی میز آمدن مشکلات و راه‌حل‌ها ارتباطات دو کشور بسیار تاثیرگذار خواهد شد.

اورس همچنین تاکید کرد: ترکیه به دنبال آن است که روابط گردشگری را به نفع هر دو کشور به توازن و تعادل برساند.

مشکل گردشگری ایران ناتوانی در تبلیغ است

حرمت‌الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز در ارتباط با تفاهمنامه جدید ایران و ترکیه برای برقراری توازن در گردشگران ورودی دو کشور که به امضای تورساب ترکیه و آن انجمن رسیده است نیز به صدای میراث گفت: معتقدیم که ایجاد توازن در تبادل گردشگر بین ایران و ترکیه ممکن است.

او با اشاره به امضای تفاهمنامه اخیر آن انجمن با «تورساب» ترکیه گفت: براساس این تفاهمنامه زیرساخت ورود گردشگر از ترکیه به ایران آماده می‌شود و امیدواریم در مدت زمان کوتاه این رشد خود را نشان بدهد.

رفیعی با اشاره به رشد ورود گردشگران از ترکیه به ایران در سال ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۶ گفت: درست است که تعداد گردشگران ورودی به ایران با تعداد گردشگران ورودی به ترکیه قابل مقایسه نیست. اما اگر همین مقایسه را با کشورهای دیگر انجام بدهیم باز می‌بینیم روند ورود گردشگران ترکیه به ایران شیب بیشتری با کشورهای دیگر دارد.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به تلاش آن انجمن برای برقراری تفاهمنامه‌های ورود گردشگر به ایران با بخش خصوصی کشورهای دیگر گفت: توقع ما از «دولت منهای گردشگری»، این است که آن‌ها هم بدون دخالت در کار بخش خصوصی به یاری این بخش بیایند.

رفیعی تاکید کرد: امیدواریم سفارتخانه‌های ایران در کشورهای دیگر نیز چنین کمکی را به بخش گردشگری کنند.

وی مهمترین مشکل ایران در جذب گردشگر را ناتوانی در تبلیغ ایران به عنوان یک مقصد گردشگری در خارج از کشور اعلام کرد و از مجلس خواست برای تبلیغات در خارج از ایران بودجه لازم را در اختیار صنعت گردشگری کشور قرار دهد.

او گفت: هنوز نتوانسته‌ایم برغم همه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در تبلیغات گردشگری ایران این جاذبه‌ها را حتی در سطح ابتدایی به کشورهای دیگر بشناسانیم.

به گفته رفیعی، با توجه به شرایط ارزی کنونی که البته راضی کننده نیست، ولی با توجه به نوسانات ارز و ارزان شدن سفر به ایران برای گردشگران خارجی که آن ها را علاقمند به سفر به ایران کرده است، آن‌هایی هم که وظیفه معرفی ایران به عنوان یک مقصد گردشگری در جهان را دارند باید پابه‌پای بخش خصوصی سفر به ایران را در جهان تبلیغ کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید