یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

ارزیاب یونسکو در دیدار با قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی: ثبت جهانی همدان شدنی است/

0 انتشار:

صدای میراث: «غسان شمالی» ارزیاب لبنانی تبار یونسکو که برای ارزیابی پرونده ثبت جهانی همدان به ایران سفر کرده است در پایان بازدید خود از همدان به ارگ آزادی در تهران رفت و در دیدار با معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد: ثبت جهانی همدان شدنی است.

غسان شمالی در چهار روز حضور خود در همدان از بازار تاریخی این شهرف محوطه تاریخی هگمتانه، آرامگاه استرومردخای، ارامگاه ابوعلی سینا، بافت تاریخی همدان و کلیساهای واقع در این بافت و موزه بزرگ همدان و موزه هگمتانه بازدید کرد و پس از اتمام بازدیدهای خود در دیدار با علی دارابی معاون میراث فرهنگی کشور از ظرفیت بالای همدان برای ثبت جهانی خبر داد و گفت: ثبت جهانی همدان شدنی است.

این مقام یونسکو در شورای جهانی بافت ها و بناهای تاریخی که ارزیابی‌هایش تاثیر جدی بر ثبت جهانی همدان دارد در دیدار قائم مقام وزیر میراث فرهنگی افزود: یکی از موارد مهم این پرونده، انسان محور بودن آن است، مثلا در بازار دیدم که مردم، سنت‌های قدیم خودش را حفظ کرده‌اند و زندگی در جریان است. همچنین یکی از موارد مهم این بود که نمایندگان اصناف، بازار و نماینده سمن‌ها راضی بودند و هماهنگی خوبی با سازمان‌های دولتی به شکل روزانه دارند که مهم است.

غسان شمالی افزود: قبل از سفرم به همدان، پرونده را مطالعه کردم و معتقدم ظرفیت زیادی برای ثبت جهانی دارد و بر اساس مشاهده‌ای که داشتم، ثبت جهانی آن شدنی است.

به گفته ارزیاب یونسکو در پرونده ثبت جهانی «هگمتانه تا همدان»، هگمتانه عرصه وسیعی دارد و در اطلاعات پرونده در بازدید از آثار تاریخی زیادی که مشاهده کرده است اطلاعات خوبی به او ارایه شده است.

علی دارابی، معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی نیز در این دیدار با اشاره به ملیت لبنانی غسان شمالی، ارزیاب یونسکو و تاریخ دوستی ایران و لبنان اعلام کرد: همدان نشانه تاریخی ایران از دوران مادها است و اهمیت ثبت جهانی همدان و هگمتانه به این دلیل است که ادوار تاریخی مختلف کشور را روایت می‌کند.

دارابی گفت: اگرچه آرامگاه حکیم و طبیب بزرگ ایران، بوعلی سینا در همدان و هگمتانه قرار دارد اما این شهر نمادی از تنوع فرهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان است.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی گفت: چشم انتظار ثبت جهانی هگمتانه هستیم و مردم ایران قدردان افرادی هستند که حافظ فرهنگ و تمدن‌شان باشند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید