سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

انجمن های میراث‌فرهنگی به اتفاقات شوش معترض‌اند/باستان‌شناس‌ها در قبال شوش سکوت کردند

0 انتشار:

مجتبی گهستونی دبیر انجمن تاریانا خوزستان و از فعالان میراث فرهنگی استان خوزستان در نشست «چرا شوش مهم است؟» که به همت انجمن مفاخر معماری در موزه امام علی (ع) برگزار شد از اعتراض جدی انجمن‌های میراث فرهنگی به اتفاقات رخ داده در شهر شوش خبر داد.

او گفت: انجمن‌ها به عنوان دوستداران میراث فرهنگی نسبت به هر آنچه در شوش اتفاق افتاده است معترض هستند و اعتراض خود را با صدای بلند در رسانه ها فریاد می‌زنند و و به اطلاع مدیران و مسئولین میراث فرهنگی استان خوزستان و کشور می‌رسانند.

به گزارش صدای میراث، دبیر انجمن تاریانا که یک انجمن متشکل از دوستداران و فعالان میراث فرهنگی در خوزستان است گفت: اعتراضات ما فقط مربوط به اتفاقات رخ داده در شوش نیست که متوجه شوشتر و ایذه و همه گسل های میراثی در خوزستان است.

او گفت: ۵ تیرماه سالروز ثبت جهانی شوشتر و ۱۳ تیرماه نیز زمان ثبت جهانی شوش است. در حالی که طی سال های گذشته شاهد چالش های بی‌شمار در سطح شهرستان شوش بودیم و بخشی از آسیب هایی که به شوش وارد شد به دلیل تصمیمات نادرست مدیران بومی و غیربومی استان خوزستان در سازمان های مختلف صورت گرفته است.

به گفته او، بسیاری از مکان های باستانی شوش به دلیل توسعه ناپایدار شهری طی چند دهه اخیر تخریب شده اند.

پهنه‌های تاریخی شوش تخریب شده‌اند

گهستونی سپس به اتفاقات شهر شوش اشاره کرد و گفت: بخشی از پهنه‌های تاریخی شوش دچار تخریب شده است. در شهرستان شوش تپه‌های باستانی زیادی توسط مدیران شهری و حتی مردم شهر مورد آسیب قرار گرفته است و حالا سوال ما این است که چرا باستان‌شناسان کشور در قبال اتفاقاتی که در شوش رخ داده است سکوت کرده‌اند؟

او با طرح این سوال که چرا جشن ثبت جهانی شوش تاکنون برگزار نشده است؟ گفت: وقتی تلاش های مردم از سوی مسئولین مورد توجه قرار نگیرد تلاش آن‌ها نیز چندان موفق نخواهد بود و امروز به جرات می‌گوییم که مسئولان میراث فرهنگی و مردم در شهر شوش با یکدیگر در تعارض هستند.

گهستونی تاکید کرد: مردم در شهر شوش نگران هستند و بخشی از نگرانی آن‌ها قابل توجه است و بخشی دیگر تحت تاثیر جریان‌های مختلف است که پذیرفتنی نیست.

او گفت: به دلیل تعارض بین مردم و مسئولین در شوش است که مدیران شهری و مردم هنوز نتوانسته‌اند به گفتمان مناسبی در این شهر تاریخی برسند.

دبیر انجمن تاریانا خوزستان گفت: امروز مدیران بخش های مختلف در شوش، منهای مدیران میراث فرهنگی از جمله تخریب کنندگان اصلی شهر شوش هستد. وقتی یک مسئول برای اجرایی شدن یک پروژه تهدید می‌کند که اگر آن پروژه اجرایی نشود ساختمان میراث‌فرهنگی را روی سر آن‌ها خراب می‌کند یا وقتی مدیری برای اجرایی شدن یا نشدن یک پروژه تهدید می‌کند که باید از روی جنازه او رد شوند، فکر می‌کنید چه جریانی در شهر شوش و بین مردم حاکم می‌شود؟

شوش همچنان در تهدید

او به ماجرای زیرگذر شوش اشاره کرد که بارها در رسانه ها مطرح شد و به خبر مهم حوزه میراث فرهنگی تبدیل شده بود. گهستونی گفت: درخصوص زیر گذر شوش بسیاری از کارشناسان اعم از باستان شناس ها و معمارها شوش را تنها گذاشتند و هیچ کدام سخن نگفتند. دلایلشان متعدد بود. مثلا می گفتند موضوع درون شهری یا درون استانی است و موضوع ما نیست. در حالی که وقتی شوش به دلایل مختلف سرآمد شهرهای جهان می شود چگونه می شود که باستان شناس ها به خودشان اجازه ندهند سخنی در موضوع احداث زیرگذر شوش بگویند. اما انجمن های میراث فرهنگی با کمک رسانه ها و مدیران میراث فرهنگی و پایگاه های میراث جهانی توانستند فشارهای مرتبط با احداث زیرگذر را برطرف کنند.

گهستونی با تاکید بر این که نباید تنها از منظر میراث فرهنگی به شوش نگاه کرد که باید از منظر طبیعت و دین هم به شوش توجه داشت. مثلث میراث جهانی شوش، چغازنبیل و شوشتر دارای رودخانه ها، جنگل و گونه های جانوری متعدد است. کدام شهر در دنیا وجود دارد که سه رودخانه در آن جاری باشد؟ دو پارک ملی و جنگل داشته باشد و گوزن زرد ایرانی هم در آن آزادانه زندگی کند؟ به همه این موارد حالا ثبت جهانی اثر را هم اضافه کنید.

دبیر انجمن تاریانا خوزستان تاکید کرد: امروز تهدیدهای بسیار زیادی متوجه شوش است. احداث زیرگذر و احداث پل نظام مافی یکی از آن ها است. غرب شوش هم واقعا رها شده است. فاتحه ایوان کرخه را هم باید خواند. بویژه آن که در ۲۰ سال اخیر هر چه سازه تاریخی هم داشته نابود شده است. با این حال نباید ناامید شد.

او افزود: برغم آن که تمام آثار تاریخی در خوزستان در معرض خطر هستند اما خوزستان به لحاظ فرهنگی و هویتی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد چون از دست رفتن خوزستان، می تواند خطرات زیادی برای کشور داشته باشد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید