جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

بنیاد مستضعفان و جانبازان سرانه موزه‌ای کشور را افزایش می‌دهد/راه‌اندازی پردیس موزه‌ای بنیاد در باغ ثبت جهانی شده اکبریه بیرجند/افزودن ۵۰ هزار مترمربع به مساحت موزه‌ای کشور توسط گروه موزه‌های بنیاد مستضعفان

0 انتشار:

مریم جلیلوندفرد؛

خبرنگار/

صدای میراث: بیش از ۵۰۰ موزه در ایران وجود دارد که نیمی از آن‌ها یعنی تعداد ۲۵۰ موزه متعلق به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. از میان ۲۵۰ موزه دیگر نیز بخشی متعلق به سازمان ها و دستگاه‌های دولتی و نیمه خصوصی و بخشی دیگر متعلق به افراد حقیقی است و در دایره موزه‌های خصوصی طبقه بندی می شوند.

حالا بنیاد مستضعفان و جانبازان تصمیم دارد تا ۵ موزه دیگر به مجموعه موزه‌های کشور اضافه کند. این ۵ موزه به گفته محسن قانونی ـ مدیر توسعه گروه موزه‌های دفینه وابسته به بنیاد مستضعفان در شهرهای شیراز، یزد، بیرجند، تبریز و هتل قدیم رامسر راه‌اندازی می‌شوند.

محسن قانونی در بازدیدی که خبرنگاران از موزه دفینه در تهران داشتند اعلام کرد که فعالیت موزه‌ای بنیاد مستضعفان و جانبازان در دوران مدیریت سیدپرویز فتاح، رییس این بنیاد افزایش یافته و او خود به بازدید از مکان هایی برای جانمایی موزه‌های بنیاد مستضعفان و جانبازان رفته است.

به گفته این مسئول در گروه موزه‌های دفینه، باغ اکبریه بیرجند که در فهرست میراث جهانی ونسکو نیز به ثبت رسیده است بزودی به بنیاد مستضعفان و جانبازان واگذار می‌شود تا پردیس موزه‌ای این بنیاد در این میراث ثبت جهانی شده ایران راه‌اندازی شود.

به گفته قانونی، مرمت هتل قدیم رامسر نیز برای احداث یک موزه جدید از سوی بنیاد مستضعفان و جانبازان در حال اقدام است و این بنیاد در شهر یزد نیز موزه دستبافت‌های نفیس ایران را راه‌اندازی خواهد کرد. همچنین در تبریز و شیراز نیز جانمایی موزه‌های جدید بنیاد مستضعفان و جانبازان در دست اقدام است.

اظهارات مسئولان موزه‌ای بنیاد مستضعفان و جانبازان در حالی مطرح می‌شود که حدود یک میلیون قطعه اشیای تاریخی که ۳۰۰ هزار قطعه از آن‌ها شامل تمبرهای تاریخی می‌شوند، در مخزن بنیاد مستضعفان و جانبازان قرار دارد و حالا با آغاز جریان توسعه موزه‌های بنیاد مستضعفان و جانبازان قرار است در مجموع ۲۰۰ هزار شیء تاریخی در اختیار بنیاد مستضعفان و جانبازان که به گفته مسئولان این موزه از حفاران غیرمجاز یا از خانه‌های افراد وابسته به حکومت پهلوی در اختیار بنیاد مستضعفان و جانبازان قرار گرفته و همگی شناسنامه دارند و مشخص است که از چه کسانی ضبط شده است، در ویترین‌های موزه‌ای بنیاد مستضعفان و جانبازان به نمایش گذاشته شود.

گفتنی است هم‌اکنون ۱۰۰ هزار شیء تاریخی از موجودی نزدیک به یک میلیون قطعه شیء تاریخی موجود در مخزن بنیاد مستضعفان در ویترین ۱۳ موزه فعال این بنیاد به نمایش گذاشته شده است که با راه اندازی موزه‌های جدید این تعداد به ۲۰۰ هزار شیء خواهد رسید.

محسن قانونی در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد که با تصمیم جدید بنیاد مستضعفان و جانبازان برای راه اندازی موزه‌های جدید در شهرهای مختلف کشور، ۵۰ هزار مترمربع به فضای موزه‌ای ایران افزوده می‌شود.

این مسئول در بنیاد مستضعفان و جانبازان می‌گوید: بنیاد مستضعفان در نگاه جدید خود به موزه‌داری که از دوره مدیریت سیدپرویز فتاح در این بنیاد آغاز شده است، به ساخت موزه‌های به روز توجه دارد و اساس ایجاد موزه را بر داستان و روایت صحیح از اشیاء پایه‌گذاری کرده است.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید