شنبه, ۰۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳

تپه باستانی پیرانشهر را شخم زدند | میراث فرهنگی تپه ثبت ملی شده را برای کشاورزی اجاره داد

1 انتشار:

صدای میراث: تپه تاریخی و ثبت ملی شده موت آباد شهرستان پیرانشهر با اصرار رییس اداره میراث فرهنگی این شهرستان به دو کشاورز اجاره داده شد و حدود دو ماه قبل بطور کامل با خاک یکسان شد تا تبدیل به زمین کشاورزی شود.

فعالان میراث فرهنگی پیرانشهر به صدای میراث خبر داده‌اند که اجاره کنندگان این تپه باستانی بطور کامل تپه را شخم زده و سفال های شاخص لعابدار و دارای طراحی صفوی و خشت‌های مربعی که احتمال می‌رود متعلق به دوره صفوی باشد به همراه آثار و نهشته های فرهنگی از دل خاک خارج شده است.

براساس گزارش ارسال شده به صدای میراث، مسئولین اداره کل میراث فرهنگی شهرستان پیرانشهر هیچ اطلاعاتی درباره نحوه تملک این تپه تاریخی توسط وزارت میراث فرهنگی در سال های گذشته به این فعالان نداده‌اند و حتی از در اختیار گذاشتن مدت زمان و اجاره بهای تپه تاریخی واگذار شده خودداری کرده اند.

براساس این گزارش قرار بود در سال‌های گذشته بودجه حفاری این تپه تاریخی تامین شود که این اقدام صورت نگرفته و اکنون نیز با کار کشاورزی بر این تپه ثبت ملی شده کشور و شخم زدن کامل عرصه آن ارزش های تاریخی این تپه از بین رفته است.

فعالان میراث فرهنگی پیرانشهر حدود سه هفته است که پیگیر موضوع تخریب تپه باستانی موت آباد پیرانشهر هستند اما هربار با در بسته مواجه شده اند. براساس گزارش های غیر رسمی مبلغ اجاره بها برای تغییر کاربری عرصه ۱۳ هزار متر مربعی تپه تاریخی موت آباد ۲۰۰ میلیون تومان و آن هم برای مدت دو سال تعیین شده است. این در حالی است که براساس یافته های صدای میراث قیمت اجاره بهای یک هکتار زمین کشاورزی دیم در پیرانشهر و حتی زمین های آبی حدود ۸۰ میلیون تومان است.

گفتنی است بر فراز تپه تاریخی و ثبت ملی شده موت آباد پیرانشهر، یک قلعه وجود داشته که در دوره صفویه بازسازی شده است اما در دوره های بعدی به دلیل تبدیل آن به پایگاه نظامی در ۴۰ سال قبل و پس از متروکه شدن این قلعه توسط حفاران غیرمجاز به شدت آسیب دیده است.

براساس گزارش ارسالی، رییس اداره میراث فرهنگی پیرانشهر با چندین مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی و مکاتبات متعدد توانسته است اجازه واگذاری یک محوطه تاریخی و احتمالا باستانی را از مدیرکل این استان دریافت و بدین ترتیب مسیر شخم زدن این تپه ثبت ملی شده را هموار کند.

آثار خارج شده از عرصه یک هکتار و ۳ هزار متری تپه تاریخی موت آباد پیرانشهر شامل خشت های مربعی شکل، سنگ بنا، سنگ زیربنای قلعه، تکه های سفال شاخص و لعابدار هستند.

گفتنی است سال ۱۹۶۶ میلادی یک تیم تحقیقاتی مامور بررسی تپه تاریخی موت آباد پیرانشهر شدند و براساس گزارش آن‌ها قدمت‌گذاری این تپه به ۲۵۰۰ پیش از میلاد یعنی بیش از ۴۵۰۰ سال قبل می‌رسد. اگرچه هنوز کاوش‌خهای باستان شناسی در این محوطه تاریخی انجام نشده است، ولی به نظر می‌رسد براساس گزارش اولیه بررسی باستان شناختی این تپه قدمتی باستانی دارد و از لایه‌های مختلف تاریخی تشکیل شده است.

سند کامل این تپه باستانی به نام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خورده است و به شماره ۶۱۱ در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. با این حال مسئولین اداره میراث‌فرهنگی پیرانشهر به همین راحتی یک تپه تاریخی را که سند آن به نام وزارت میراثفرهنگی ثبت شده بود و می توانست مورد کاوش باستان شناسی قرار بگیرد به دو کشاورز اجاره داده و از آن عجیب‌تر اجازه شخم زدن کامل این تپه باستانی را نیز صادر کرده اند. هر دو این اقدام کاملا غیرقانونی بوده و فعالان میراث فرهنگی شهرستان پیرانشهر از سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی توقع دارند به این موضوع ورود و به چرایی واگذاری یک تپه باستانی و تخریب آن به بهانه کشاورزی را از مدیران میراث فرهنگی پیرانشهر و استان آذربایجان غربی دست یابند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. Farhad Razmgar

    از دفتر زمانه فتد نامش از قلم هر ملتی که مردم صاحب قلم نداشت

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید