دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳

جای خالی جوانان میراث‌ فرهنگی ایران در تقدیر جهانی یونسکو | تقدیر یونسکو از انجمن‌های مردم‌ نهاد و جوانان حافظ میراث فرهنگی جهان

0 انتشار:

صدای میراث: دومین روز از چهل ‌وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر ریاض عربستان صبح امروز با تقدیر از جوانان و اعضای انجمن‌های مردم نهاد میراث فرهنگی جهان که نقش مهمی در حفاظت از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و میراث طبیعی ایفاء کرده بودند آغاز به کار کرد.

این نخستین بار در اجلاس جهانی یونسکو بود که جوانانی از کشورهای مختلف جهان با حضور در اجلاس جهانی کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش صدای میراث تقدیر یونسکو از جوانان حافظ میراث فرهنگی و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد که نقش مهمی در حفظ میراث فرهنگی و میراث طبیعی کشور خود یا آثار ناملموس و آثار ثبت جهانی شده ایفا کرده بودند با هدف ارچ گذاشتن به تلاش های مردمی در جهانی برای حفاظت از میراث تاریخی و طبیعی و ناملموس صورت گرفت.

جوانانی از قاره آسیا، اروپا، آفریقا، اقیانوسه و خاورمیانه در ردیف تقدیر شدگان یونسکو برای سال‌ها تلاش در حفظ میراث فرهنگی و تاریخی و طبیعی کشورشان بودند. عربستان سعودی با دو تقدیر شده، عراق با دو تقدیر شده، موریتانی، اوگاندا، غنا، گینه پاپوآ، پرو، مراکش، مصر، بحرین، امارات متحده عربی، پرو، برزیل، هلند و … در ردیف تقدیر شدگان یونسکو بودند. این در حالی است که با وجود جایگاه مهم ایران در ثبت جهانی میراث ملموس و ناملموس و طبیعی، هیچ نامی از انجمن‌های میراث فرهنگی ایران یا جوانان حافظ میراث فرهنگی در ایران در میان تقدیر شدگان وجود نداشت.

یونسکو در چهل و پنجمین اجلاس خود در شهر ریاض پایتخت عربستان تاکید کرد که انجمن‌های مردم نهاد و جوانان نقش مهمی در حفاظت از میراث ملموس و ناملموس ایفا می‌کنند و یونسکو باید از تلاش آن‌ها برای نگهداری و حفاظت مطلوب از آثار تاریخی و طبیعی و میراث ملموس و ناملموس قدردانی کند.

گفتنی است، اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که از صبح دیروز (۱۰ سپتامبر) در شهر ریاض پایتخت عربستان آغاز به کار کرده است تا (۲۵ سپتامبر) رسیدگی به ۵۲ پرونده‌ ثبت جهانی ارایه شده از سوی کشورها را ادامه می‌دهد. حجم بالای پرونده‌ها در اجلاس این دوره به دلیل ان است که سال ۲۰۲۲ اجلاس یونسکو که قرار بود در کشور روسیه برگزار شود به دلیل جنگ روسیه و اوکراین تا روز گذشته به تعویق افتاده بود و کمیته میراث جهانی یونسکو حالا باید پرونده کشورها برای دو سال را بررسی و رای به ثبت جهانی یا رد آن ها بدهد.

صبح امروز نیز هیات ایران برای حضور در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو عازم عربستان شد. اما هنوز مشخص نیست که اعضای این هیات برای دفاع از ۳ پرونده مهم ایران در یونسکو چه کسانی هستند. وزارت میراث فرهنگی، گردشگر و صنایع دستی نیز بر خلاف سال‌های گذشته هیچ اطلاع رسانی جامعی درباره اعضای حاضر در این نشست و وضعیت پرونده های ثبت جهانی ایران شامل «منظر فرهنگی یونسکو»،‌ «کاروانسراهای ایرانی» و الحاق جنگل‌های «دیزمار» به پرونده ثبت جهانی هیرکانی نداشته است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید