دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳

نماینده یونسکو در تهران: موزه‌ها نقش جدایی‌ناپذیر فرهنگ و زیست جوامع هستند

0 انتشار:

استرکیش لاروش رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران در پیامی به مناسبت روز جهانی موزه‌ها اعلام کرد: موزه‌ها نقش جدایی‌ناپذیر عرصه فرهنگ و زیست جوامع هستند.

رییس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران در این پیام تاکید کرد: موزه‌ها وسیله تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگ‌ها، توسعه فهم متقابل، همکاری و صلح جهانی است.

به گزارش صدای میراث؛ استرکیش لاروش، مدیر و نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران که به دلیل ماموریت خود در خارج از ایران نتوانسته بود در مراسم تقدیر از موزه های برتر کشور که عصر روز دوشنبه در خانه هنرمندان تهران برگزار شد حضور داشته باشد نماینده خود را برای خواندن متن پیام خود به مناسبت روز جهانی موزه‌ها به این مراسم اعزام کرد.

متن پیام استرکیش لاروش، رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران به این شرح است:

«موزه ها از مهمترین موسسات حاضر در جوامع بشری به دلیل ترویج صلح و امنیت در جهان به شمار می روند. آنها در واقع ارتقا دهنده همکاری میان فرهنگ های گوناگون هستند و محرک جریان آزاد عقاید با حروف و تصاویر در عین حفاظت و نگهداری از آثار هنری و نقل و انتقال اشیاء فردی، هنری و علیمی محسوب می شوند.

به همین دلیل نیز در نوامبر سال ۲۰۱۵، کشورهای عضو یونسکو با تصویب توصیه های این سازمان در خصوص حفاظت و ارتقاء موزه ها بر تنوع و نقشی که آنها در جامعه به عهده دارند صحه گذاشتند. آنها از این طریق راهکارهای جهانی حفاظت و ارتقاء موزه ها و مجموعه های تاریخ را در برخورد با تغییرات عظیم امروزی اجتماعی، اقتصادی و فناوری ارائه کردند.

با این وجود تعهد یونسکو، امر تازه ای نیست. چراکه از دهه شصت میلادی، یونسکو نقش راهبردی را در حوزه موزه ها ایفا کرده و با اجرای پروژه های پیشتازی همچون «موزه تصویری» زمینه دسترسی بیشتر به اثر هنری از طریق بازتولید آثار نقاشی معروف دنیا را فراهم ساخته است.

در همان دوره یونسکو اقدام به تصویب نخستین توصیه های جهانی مرتبط با موزه ها کرد که تا سال ۲۰۱۵ اجرای آن ادامه یافت. این توصیه ها که تنها توصیه های مرتبط با موزه ها به شمار می رود توصیه های مرتبط با به کارگیری ابزارهای اثر گذار برای تفسیر دسترسی به موزه برای همگان نام دارد که تلاشی برای اطمینان یافتن از دسترسی بیشتر به انواع مختلف شبکه های هنری و موزه ها محسوب می شود.

موزه ها آینه تمام نمای نگاه ما نسبت به جهان و خودمان است. به همین دلیل هم کارمندان موزه ها از دانش بالا و اصول اخلاقی استاندارد برخوردار هستند تا از طریق فعالیت های آنان زمینه های حفاظت، مطالعه و درک بهتر مجموعه ها و آثار تاریخی فراهم شود.

آنان بایستی در انتقال میراث معاصر و همچنین حفاظت و انتقال آن به نفع نسل های آتی گام بردارند. در زمان بازدید عموم از موزه ها مردم نیز در عین لذت بردن از موزه ها باید با پیوستن به تلاش های حفظ و حراست از میراث گرانبها و تنوع فرهنگی مان گام بردارند.

در سالهای اخیر یونسکو برای حفاظت و احیای برخی مجموعه های تاریخی بعد از درگیری های نظامی و بلایای طبیعی وارد عمل شده است تا از این طریق نمادهای غیر قابل جایگزینی هویت فرهنگ بشری را نجات دهد.

ما در بازسازی موزه ها و احیای منابع انسانی با هدف حفاظت از مجموعه های تاریخی و نجات آنها از دست غارتگران و گروه های تندرو تلاش می کنیم.

ما در یونسکو به تلاش خود برای اطمینان یافتن از توسعه ثبت و سیاهه برداری از مجموعه ها ادامه داده زیرا این امر فوق العاده مهم به بهبود کلی مدیریت موزه ها و محدود کردن راه های قاچاق اموال فرهنگی می انجامد.

روز بین المللی موزه ها در سال ۱۹۷۷ در پی تصویب قطعنامه مجمع عمومی شورای بین المللی موزه ها در مسکو به تصویب رسید، تا از این طریق هر ساله با هدف ایجاد وحدت در رفتارهای خلاقانه و تلاش های مرتبط با موزه ها، زمینه توجه جهانی به آنان و فعالیت هایش فراهم شود.

گرامیداشت روز جهانی موزه ها به معنی انتقال این پیام است که موزه ها وسیله تبادل فرهنگی و غنی سازی فرهنگ ها، توسعه فهم متقابل، همکاری و صلح میان افراد است.

همانطور که روز جهانی موزه امسال در ۱۸ ماه می میلادی (۲۸ اردیبهشت) در گوشه کنار جهان با موضوع «ارتباط فراگیر موزه ها؛ روشهای جدید، افراد جدید» گرامی داشته شد. بنده نیز بسیار خوشحالم که شنیده ام این ابتکار عمل توسط شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) در ایران گرفته شده است.

چراکه دریافت بهتر از نقش موزه ها بدون توجه به ارتباطی که آنها با یکدیگر دارند ممکن نیست. آنها بخش جدایی ناپذیر عرصه فرهنگی و زیست محیط جوامع محلی هستند.

درواقع به لطف فناوری، موزه ها می توانند به افراد بیشتری در مقایسه با مستمعین اصلی خود دسترسی داشته باشند، این در زمانی است که عموم مردم به شیوه های متفاوتی از مجموعه های موزه ها دیدن کنند که می تواند به شکل دیجیتال کردن مجموعه ها، اضافه کردن عناصر چندرسانه ای به نمایشگاه بوده یا حتی به سادگی هشتگ زدن که به بازدیدکنندگان این امکان را داده تا تجربه خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

به هر روی، تمامی این ارتباطات به دلیل فناوری نیست. همانطور که موزه ها تلاش کرده تا ارتباط خود را در جامعه حفظ کنند، آنها تمرکز خود را به جوامع محلی و گروههای مختلف بازدید کننده تغییر می دهند. در نتیجه در طی سالیان اخیر ما شاهد تولد تعداد بی شماری از پروژه های مشترکی که توسط موزه ها شکل گرفته هستیم که با همکاری گروه های اقلیت، افراد بومی و موسسات محلی انجام شده است. برای بکارگرفتن این افراد جدید و تقویت ارتباط با آنها، موزه ها می بایست روش های جدیدی برای تفسیر و ارائه مجموعه های خود برگزینند.

موزه ها بیش از محل هایی برای حفظ و نگهداری اشیاء هستند. در راستای افزایش قابل توجه گردشگری فرهنگی در طی سالهای اخیر، تعداد موزه ها در سراسر جهان از ۲۲ هزار موزه در سال ۱۹۷۵ به ۵۵ هزار موزه در امروز رسیده است.

موزه ها می توانند در تقویت اقتصاد خلاق در سطح محلی و منطقه ای نقش محوری ایفا کنند. موزه ها همچنین در حوزه اجتماعی فعال هستند و سکویی برای بحث و تبادل نظر برای مقابله با مسائل اجتماعی پیچیده و تشویق مشارکت عموم مردم ارائه می دهد.

این درحالی است که در خاتمه مایلم برحمایت کامل دفتر منطقه ای یونسکو در تهران بر یکایک شما تاکید کنم چراکه همگی ما به دنبال تقویت مدیریت موزه ها و نقش موزه ها در جامعه ایرانی هستیم.»

print

Comments are closed.