دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳

زلزله در موزه ظروف سلطنتی سعدآباد | مدیران سعدآباد کارکنان موزه ظروف را تهدید به شکایت و تشکیل پرونده کردند | تلاش مدیران سعدآباد برای پاک کردن ماجرای آبگرفتگی موزه ظروف | زیر فشار گذاشتن کارکنان سعدآباد برای یافتن منبع صدای میراث

1 انتشار:

صدای میراث: انتشار تصاویر آبگرفتگی موزه ظروف سلطنتی مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد در سایت صدای میراث منجر به واکنش های عجیب مدیران کاخ سعدآباد شد و صبح امروز کارکنانن این موزه برای پاسخگویی به مدیران این مجموعه به خط شده و تهدید به شکایت و برخورد امنیتی به دلیل ارسال تصاویر آبگرفتگی این مجموعه به سایت صدای میراث شدند.

براساس پیگیری های صدای میراث از مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد تهران، مدیران این مجموعه صبح امروز کارکنان موزه ظروف سلطنتی سعدآباد را برای پاسخگویی در مورد انتشار تصاویر آبگرفتگی این ساختمان به دلیل بارش‌ها و خرابی منبع انبساط این موزه و سه روز جمع شدن آب در پشت بام موزه و ورود آب به داخل ساختمان مورد بازخواست و اجبار برای پاک کردن تصاویر و ویدیوهای موجود در دستگاه‌های تلفن همراه کارکنان این موزه قرار داد.

در پیگیری های صدای میراث از مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد تهران که بزرگترین و پربازدیدترین مجموعه تاریخی تهران است، مشخص شد که دلیل اصلی ورود و فوران آب به داخل ساختمان این موزه بی‌توجهی به تمیز کردن ناودان‌های این موزه به دلیل گرفتگی ناشی از جمع شدن برگ درختان در آن و همچنین خرابی سه روزه منبع انبساط این موزه که آثاری از دوره قاجار و پهلوی را در خود جای داده است، بود.

پیگیری های صدای میراث مشخص کرد که خرابی منبع انبساط این موزه موجب شده است که سه روز تمام آب در پشت بام این موزه جمع شود و پس از آن به داخل ساختمان نفوذ کند تا جایی که براساس برخی تصاویر، جریان آب از دیوارها و سقف موزه به داخل سالن خلیج فارس این موزه که در آخرین رویداد رسمی میزبان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود، جاری شده است.

براساس اظهارات برخی کارکنان مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد سه روز بود که هیچ یک از کمسئولین کاخ سعدآباد از خرابی و اتفاقات درون این موزه خبر نداشتند و همین بی‌توجهی منجر به نفوذ جریان آب به داخل موزه شده است.    

این در حالی است که پیش از مدیریت جدید موزه سعدآباد چند هفته یکبار منافذ خروجی آب از پشت بام ها از برگ های ریخته شده درختان پاکسازی می‌شد تا آبراهه های سعدآباد قادر به خروج آب باشند. اما این دوره هیچ توجهی به این موضوع نشده و خرابی منبع انبساط موزه ظروف سلطنتی نیز علاوه بر بارش‌های چند روز گذشته مزید نفوذ جریان آب از پشت بام موزه به داخل ساختمان شده است. تا جایی که براساس برخی تصاویر کارکنان این موزه ناگزیر می شوند با چکمه وارد سالن های موزه شوند و آب وارد شده را با سطل و … خارج کنند.

صحنه آرایی برای فیک سازی از یک خبر واقعی؟

اما خبر جالب‌تر آن که پس از حساس شدن عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر اتفاقات رخ داده در موزه ظروف سلطنتی مجموعه تاریخی – فرهنگی نیاوران، صدای میراث دریافته است که مدیران این مجموعه، از ساعت ۸ صبح امروز تلاش برای عادی‌سازی روند موزه ظروف را آغاز کرده اند.

براساس گزارش های ارسال شده به صدای میراث، از ۸ صبح امروز طی جلسه‌ای که در آن حسین علوی، مدیر مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد به همراه  مدیر اجرایی این مجموعه تاریخی، رییس اداره اموال مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد و رییس کاخ موزه ملت سعدآباد نیز در آن حضور داشته‌اند، تصمیمات عجیبی برای عادی‌ نشان دادن وضعیت موزه ظروف سلطنتی سعدآباد گرفته شده است.

اما تصمیم عجیب و غیر کارشناسی مدیران مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد برای پاک کردن افتضاح تازه در این مجموعه تاریخی چه بود؟ صدای میراث از کارکنان سعدآباد مطلع شد که مدیران این مجموعه تصمیم گرفته‌اند کفپوش‌های سالن خلیج فارس موزه ظروف سلطنتی سعدآباد را در حالی که هنوز به دلیل نفوذ شدید آب خشک نشده است است، پارافین بکشند تا تبله شدن کفپوش ها را بپوشانند و با سفت شدن این کفپوش ها اثری از خیسی آن ها برجا نماند. در حالی که این اقدام منجر به کپک زدگی و پوسیدگی کفپوش‌های موزه ظروف سلطنتی سعدآباد می‌شود و هزینه بیشتری برای ترمیم دوباره کفپوش ها به وزارت میراث فرهنگی تحمیل می کند.

این اتفاق در شرایطی رخ داده است که هنوز بعد از گذشت چند روز از نفوذ آب به موزه ظروف سلطنتی سعدآباد هیچ کارشناسی از اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای برآورد خسارات وارد شده به موزه ظروف سلطنتی سعدآباد به این مجموعه تاریخی – فرهنگی اعزام نشده است.

تصمیم عجیب دیگر مدیران سعدآباد اما به اینجا ختم نشده و آن ها تصمیم گرفته اند تا با برگزاری جلسه‌ای رسمی در مجموعه آبگرفته موزه ظروف سلطنتی سعدآباد طی چند روز آینده و انتشار فیلم ها و تصاویر مربوط به اتمام چیدمان مجموعه و عادی سازی فضای این موزه، پس از انتشار تصاویر اسفبار نفوذ آب به موزه ظروف سلطنتی در صدای میراث، احتمالا این موضوع را القاء کنند که گزارش منتشر شده در صدای میراث و پس از آن دیگر رسانه‌های داخلی درباره آبگرفتگی موزه ظروف سلطنتی سعدآباد غیرواقعی بوده است. این در حالی است که سقف و دیوارهای این موزه واقع در مجموعه سعدآباد تهران همچنان رطوبت ناشی از نفوذ آب را در خود نگاه خواهند داشت.

اقدام غیر اخلاقی مدیران سعدآباد برای یافتن منبع صدای میراث

انتشار تصاویر مربوط به آبگرفتگی مجموعه تاریخ – فرهنگی سعدآباد تهران که نخستین بار در سایت صدای میراث منتشر شد اما، به جای آن که منجر به پاسخگویی کارشناسانه مدیران سعدآباد و انتشار اطلاعیه درخصوص دلایل این آبگرفتگی و ارایه راه حل‌های رفع این آسیب شود، منجر به انتقام‌گیری مدیران سعدآباد از کارکنان موزه ظروف سلطنتی این مجموعه تاریخی – فرهنگی شده است.

صدای میراث اطلاع یافت که صبح امروز مدیر و مدیر اجرایی این مجموعه  تاریخی – فرهنگی کشور، کارکنان موزه ظروف سلطنتی را احضار کرده و آن ها را مجبور به پاک کردن تمامی تصاویر و ویدیوهای مرتبط با آبگرفتگی این موزه که در آن ها جریان آب از دیوارهای این موزه و چکمه‌پوش بودن کارکنان موزه برای تخلیه آب وجود داشته از تلفن های همراهشان کرده است.

براساس آنچه برخی کارکنان مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد به صدای میراث اطلاع داده اند، مدیران این مجموعه تاریخی – فرهنگی، کارکنان موزه ظروف سلطنتی سعدآباد را برای یافتن منبع ارسال تصاویر سعدآباد به صدای میراث زیر فشار گذاشته و آن ها را تهدید کرده‌اند که اگر تصویری از وضعیت این موزه به رسانه‌ها ارسال شود برایشان در مراجع امنیتی پرونده تشکیل می شود. برخی کارکنان سعدآباد به صدای میراث گفته اند اگرچه این رفتار پیشتر نیز در این مجموعه تاریخی – فرهنگی از سوی برخی مدیران این مجموعه مسبوق به سابقه بوده اما همچنان ادامه دارد و مدیران این مجموعه برخوردهای امنیتی خود با کارکنان سعدآباد را ادامه داده و آن ها را با برخورد مراجع امنیتی کشور تهدید می کنند. اتفاقی که بهتر است صحت و سقم آن هر چه سریعتر از سوی مراجع امنیتی کشور مورد تحقیق قرار بگیرد تا در صورت صحت این موارد، با مدیران متخلف که بدون داشتن تجارب مدیریت سایت های تاریخی و موزه‌های کشور به سمت‌های مدیریتی در این مجموعه‌ها رسیده و اقدام به سوءاستفاده از نام مراجع امنیتی برای ترساندن کارشناسان منتقد به مدیریت‌شان در امر موزه‌داری و میراث فرهنگی می‌کنند، برخورد شود.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. منبع انبساط که جزو وسایل موزه نیست که قدمت داشته باشه .باید سالها قبل بجای منبع انبساط از روشهای دیگه استفاده میکردید و یا سر ریز منبع را جوری میگذاشتید که متوجه خرابیش میسدید .کادر فنی شما بیسواد بوده دیگه

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید