جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

سکوت معنادار مونسان در ماجرای تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی/وزارتخانه‌ای که سازمان میراث‌فرهنگی از کنارش عبور کرد

1 انتشار:

صدای میراث: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور مهمترین خبر حوزه خود را سانسور و در اصطلاح رسانه‌ای آنرا خورد. خبر تایید شورای نگهبان بر «تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» که در دو روز گذشته در صدر رسانه‌های حوزه میراث‌فرهنگی و حتی رسانه‌های چاپی نشست، در سازمان میراث‌فرهنگی کشور جایی نداشت و این سازمان در قبال این خبر سکوت کرد.

جالب آن که علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز از کنار این خبر عبور کرد و هیچ سخنی در این ارتباط نگفت و حتی پیامی نیز منتشر نکرد.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آنقدر که برای انتصاب عضو جدید حقوقدان شورای نگهبان تا پیش از تاییدیه این شورا بر تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی هیجانزده بود و حتی پیام تبریک او برای انتصاب عضو جدید حقوقدان شورای نگهبان بر صدر خبرهای سازمان میراث‌فرهنگی نشست و به تمامی رسانه‌ها ارسال شد.

مونسان تاکنون حاضر نشده است کوچکترین اظهارنظری در مورد تاییدیه شورای نگهبان بر تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی که نزدیک به یک دهه تمامی فعالان سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به خود مشغول کرده بود و از اهمیت بسزایی برخوردار شد، داشته باشد.

اگرچه شنیده‌های صدای میراث از مجلس بیانگر آن است که نمایندگان امضاء کننده طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی علاقه‌ای به حضور علی‌اصغر مونسان در کسوت وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ندارند. با این حال از درون سازمان میراث‌فرهنگی خبرهایی به گوش می‌رسد که از احتمال انتخاب رییس فعلی سازمان میراث فرهنگی به عنوان سفیر ایران در یکی از کشورها خبر می‌دهد.

از همان زمان که طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی در مجلس کلید خورد، علی‌اصغر مونسان تلاش زیادی کرد تا از تصویب این طرح در مجلس جلوگیری کند. دیدارهای پی در پی او با نمایندگان مجلس و اظهارات مونسان در مخالفت با تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه در دیدار با نمایندگان یا حتی در اظهارنظرهای رسانه‌ای تا صدور پیام تبریک به عضو جدید حقوقدان شورای نگهبان به هنگام ورود طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی به آن شورا همگی مهر تاییدی بر مخالفت او با طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی و تلاش‌هایش برای جلوگیری از تصویب این طرح در مجلس و حتی شورای نگهبان است.

تجربه نشان داده است که لابیگری برای تصویب یا مسکوت ماندن یک طرح تا صحن علنی مجلس امکانپذیر است. اما در ماجرای تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی و تلاش برای جلوگیری از تبدیل سازمان میراث به وزارتخانه، دیوارهای شورای نگهبان بالاتر از آن بود که سازمان میراث فرهنگی یا حتی دولت بتواند در برابر تصمیم شورای نگهبان از آن بالا رود و مهر مخالفت اعضای آن شورا را بر مصوبه مجلس بنشاند.

حالا علاوه بر آن که سه روز از خبرخوری سازمان میراث‌فرهنگی در درج خبر تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گذشته است و این خبر در تمامی رسانه‌ها بازتاب یافت، سهم وزارت میراث‌فرهنگی از سازمان میراث‌فرهنگی درج تنها یک خبر ۱۰۰ کلمه‌ای آن هم به نقل از معاون سرمایه‌گذاری، حقوقی و امور مجلس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بود که حسین اربابی در آن گفته است: در خصوص تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی تابع قانون و سیاست‌های کلی دولت تدبیر و امید هستیم.

او اعلام کرده بود که برای طی مسیر آمادگی داریم و در انتظار ابلاغ ریاست محترم جمهوری هستیم.

اما موضع دولت در قبال تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چیست؟ در نخستین موضع‌گیری از جانب دولت، گفت: پیشنهاد تشکیل این وزارتخانه در قالب طرح از سوی نمایندگان مطرح شد و هیات دولت مکررا با تشکیل این وزارتخانه مخالف بوده است.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. ساسان حیدری

    وقت اون نرسیده که کارکنان مظلوم و بدبخت قرارداری و تعرفه ای مثل سایر ادارات دولتی بتونن در این وانفسای زندگی و مشکلات بی حد آن لااقل حقوق یکسانی بگیرند؟؟؟!!!!!! در چند نوبت اعتراض به پایین بودن حقوق و دستمزد کارکنان میراث شنیدیم در بین تمام ادارات و سازمانهای دولتی، میراث فرهنگی پایین ترین حقوق و دستمزد را دریافت میکنند پس از آنها نهاد کتابخانه است که از میراث اندکی بیشتر حقوق میگیرند…. آقایان روسا و مسولین که الحمدالله پاداش و اضافه کارشان برجاست و دغدغه ای ندارند…. ولی این کارکنان قراردادی اعم از معین و طرحی تا شرکتی هستند که سرشان بی کلاه مانده است و باز بدتر از همه کارکنان یگان حفاظت میراث فرهنگی هستند که با بالاترین ساعت کار یعنی بصورت شیفت ۲۴ ساعت شیفت و ۲۴ ساعت استراحت بدون درنظر گرفتن سنوات، حقوقی برابر با پایین ترین نرخ دستمزد دریافت می کنند. به والله قسم که روز جزا جلوی تک تک مسولین بی کفایت را خواهیم گرفت

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید