پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

فستیوال ثبت ملی شده بوشهر چرا ناگهان لغو شد؟ | وزیر ارشاد پیگیر ماجراست | سرگردانی ۸ هزار بازدیدکننده از مهمترین رویداد گردشگری هنری کشور | آیا ضرغامی به لغو فستیوال ثبت ملی شده کوچه ورود می کند؟

0 انتشار:

صدای میراث: بزرگترین رویداد گردشگری هنری ایران در بندر بوشهر که قدمت تاریخی آن موجب ثبت ملی این رویداد در فهرست آثار ملی کشور شده بود، در هفته جاری به ناگهان لغو شد و ۸ هزار بازدید کننده از فستیوال کوچه بوشهر این شهر را با خاطر تلخ ترک کردند. با این حال، براساس اطلاع صدای میراث از بوشهر، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر دلیل چرایی لغو فستیوال موسیقی کوچه در بوشهر شده است که با مجوز این وزارتخانه برپا شده بود.

فستیوال سالیانه کوچه، بزرگترین رویداد گردشگری هنری در ایران است که دو دوره آن در سال‌ها ۹۶ و ۹۷ برگزار شد و از سال ۹۸ تاکنون که به دلیل کرونا و دیگر مسایل به وقفه افتاد. تا آن که بوشهری‌ها این فستیوال سالانه را باشکوه بیشتر اجرا کردند. اما این فستیوال با دخالت مسئولین استانی به اختتامیه نرسید و با حاشیه‌ها و برخوردهایی مواجه شد که به تعطیلی ناگهانی و نیمه کاره این رویداد منجر شد.

لغو فستیوال موسیقی کوچه در حالی صورت گرفته است که ۸ هزار بازدید کننده از این فستیوال سرگردان در کوچه پس کوچه های بافت تاریخی این شهر از این موضوع گلایه دارند. این گلایه ها در شرایطی مطرح می شود که عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یا اعضای دولت و سخنگوی آن که بارها بر لزوم برپایی رویدادهای شادی آفرین برای مردم تاکید کرده اند، همگی درباره لغو این برنامه فرهنگی مهم در گردشگری هنری ایران سکوت کرده اند و کلامی سخن نگفته‌اند.

جدای  از آن لغو فستیوال موسیقی کوچه در حالی صورت گرفته است که همزمان با برپایی این رویداد هواداران برخی کاندیداهای نمایندگی مجلس در شهرهای مختلف ایران اقدام به برگزاری جشن‌ و پایکوبی در خیابان های شهر کرده اند. اما هیچ ممنوعیتی برای آن ها در کار نبوده است.

فستیوال کوچه بر آیین های تاریخی بوشهر بنا شده است

حسین مظفری از برگزار کنندگان اصلی فستیوال موسیقی کوچه که هر ساله در بندر بوشهر و در بافت تاریخی و خانه‌های واقع در این بافت یا در محفل‌های خانگی برگزار می شود، به صدای میراث گفته است که تخمین اولیه از حضور ۸ هزار ایرانی از سراسر کشور در بندر بوشهر برای حضور در فستیوال موسیقی کوچه حکایت دارد.

او گفت: سال ۹۷ جمعیت حاضر در این فستیوال ۵ هزار نفر بود که امسال برآورد اولیه ما آن است که ۸ هزار مسافر و گردشگر برای بازدید از بزرگترین رویداد گردشگری هنری ایران که سالیانه در بوشهر برگزار می شود به این شهر سفر کردند.

مظفری، با اعلام این که کوچه، محل ارتباط و قرار و رفاقت است گفت: دلیل عمده ای که عنوان کوچه برای فستیوال موسیقی بوشهر انتخاب شد نگاه به برقراری ارتباط پایدار و رفاقت مردم ایران با یکدیگر بود.

حسین مظفری، در دوره دوم فستیوال در سال ۹۷ جمعیت زیادی وارد بندر بوشهر شد و جا برای میزبانی از آن ها نبود و بسیاری از مسافران در خانه بوشهری‌ها اسکان داده شدند و الان بعد از ۵ سال خیلی از مسافران و بوشهری‌ها با یکدیگر دوستان صمیمی شده و رفت و آمد خانوادگی دارند.

این عضو ستاد اجرایی و برگزار کننده فستیوال موسیقی کوچه در بوشهر با اشاره به قدمت بالای برپایی آیین های موسیقایی بوشهر اشاره کرد و گفت: خیام خوانی، چروه خوانی، آیین‌های موسیقایی و حتی سنت عزاداری و تعزیه بوشهر قدمت زیادی در تاریخ دارند.

او با ابراز تاسف از لغو ناگهانی فستیوال کوچه به دلیل فشار مسئولین استانی اعلام کرد: فستیوال کوچه براساس آیین های تاریخی بوشهر شکل گرفته است و مدیر دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تماس با مدیرکل ارشاد بوشهر دلیل لغو ناگهانی فستیوال موسیقی کوچه را پیگیر شده است.

اما ماجرای لغو فستیوال کوچه چه بود؟ برگزار کنندگان این رویداد به صدای میراث گفته‌اند، تعداد بازدیدکنندگان از این رویداد به اندازه‌ای زیاد بود که مسئولین محلی در کنترل جمعیت به مشکل خوردند و بهترین راه را در لغو ناگهانی فستیوال موسیقی بوشهر که شهرت جهانی یافته و به ثبت ملی نیز رسیده است، دانستند.

در خبری دیگر، اصرار بر برپایی کنسرت‌ها و آیین اختتامیه فستیوال کوچه در یک سالن سرپوشیده به جای یک عمارت تاریخی و کوچه پس کوچه های بافت تاریخی بوشهر، یکی دیگر از دلایل برهم زدن و توقف ناگهانی فستیوال کوچه شده است. این  در حالی است که فستیوال کوچه و آیین های موسیقایی بوشهر به دلیل مردمی بودن و برپایی آن در کوچه و خیابان توسط مردم و هنرمندان دارای ارزش‌های فرهنگی و تاریخی شناخته و به ثبت ملی رسیده است.

ضرورت ورود اعضای دولت به چرایی لغو مهمترین رویداد گردشگری هنری کشور

اشکان بروج فعال گردشگری نیز که در فستیوال موسیقی کوچه در بوشهر حضور داشت در گفت وگو با صدای میراث اعلام کرد: فستیوال موسیقی کوچه در بوشهر با استقبال خوب مردم همراه شده و شهر بوشهر که در مسیر سفر ایرانی ها نبود با این فستیوال که سالیانه در اسفندماه برگزار می شود موج عظیمی از هنرمندان و فرهیختگان و مردم ایران را وارد بوشهر کرد و عامل سفر بسیاری از ایرانی ها به این شهر شد.

او گفت: قرار بود امسال از وزیر میراث فرهنگی نیز برای حضور در این فستیوال دعوت شود که برگزار کنندگان ترجیح دادند این اتفاق نیفتد و فستیوال موسیقی بوشهر به همان صورت مردمی و بدون تشریفات برگزار شود.

او گفت: متاسفانه به دلیل فشارهای برخی مسئولین استانی فستیوال موسیقی کوچه که امسال بسیار با شکوه تر و با حضور تمامی اقوام ایران زمین برای معرفی فرهنگ موسیقی و آیین های فولکلوریک خود برگزار شده بود ناگهان متوقف شود و در دو روز آخر تمامی کارگاه‌ها و کنسرت‌ها و رویدادهای جانبی برپایی این فستیوال کنسل شد و مراسم اختتامیه نیز در عمارت تاریخی حاج رییس که توسط برادران عبدی‌پور که برای برپایی کنسرت‌ها مرمت و ساماندهی شده بود، با قطع برق زیر یک نور زرد و به شکل بسیار غمگینانه برگزار شد و بدین ترتیب چراغ فستیوال کوچه خاموش شد.

لغو فستیوال موسیقی کوچه با برپایی جو امنیتی و پلمپ کافه‌ها در بوشهر

اشکان بروج گفت: در دو روز آخر اصلا مشخص نبود چرا جو شهر به شدت امنیتی شد و تمامی کافه ها تعطیل شدند و اجازه اجرای کنسرت ها داده نشد و حتی در نقاطی درگیری هایی پیش آمد که منجر به شلیک گاز اشک آور هم شد. در صورتی که براساس برنامه ریزی‌ها و مجوزهای صادر شده قرار بود روز پایانی فستیوال موسیقی کوچه در بوشهر در اوج شادی به اتمام برسد.

او با طرح این سوال که باید دید چه کسی می خواهد پاسخگوی این اتفاق باشد؟ گفت: فستیوال موسیقی بوشهر به ثبت ملی رسیده است و گواهینامه ثبت ملی دارد و از گواهی آن نیز رونمایی شده است. برپایی این رویداد افتخار شهر بوشهر بود و حالا باید پرسید چرا باید این اتفاق بیفتد؟ خوب است آقای ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به همه حرف هایی که در راستای فرهنگ و لزوم شادی در کشور زده است به عنوان متولی گردشگری کشور به این موضوع ورود کند و پاسخ دهد که چرا نباید فستیوال موسیقی کوچه که به ثبت ملی رسیده و هزاران گردشگر را راهی شهر بوشهر کرد به انتها نرسد؟ حتی وزیر ارشاد که از برگزاری فستیوال موسیقی کوچه در بوشهر به شدت حمایت کرده و مجوز برپایی این فستیوال ثبت ملی شده را صادر کرده است باید در اینباره سخن بگوید که چرا باید چنین رویداد مهم گردشگری هنری در کشور به تعطیلی کشیده شود؟

این فعال گردشگری تاکید کرد: اتفاقا رویدادهایی نظیر توقف ناگهانی مهمترین فستیوال موسیقایی کشور که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده ایران هراسی است. چون چنین رویدادی می تواند چهره ایران را خوب و مثبت در جهان به نمایش بگذارد و حال خوب مردم ایران را پیش روی گردشگران خارجی و جهان بکشد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید