شنبه, ۰۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳

لغو روادید ایران و روسیه اجرایی شد | نخستین گردشگران ایرانی بدون ویزا وارد قفقاز شدند | روسیه: سفر به قفقاز ارزانتر از سفر به امارات است | تورگردانان ایرانی: قفقاز جاذبه گردشگری شگفت‌ انگیزی است + ویدیو

0 انتشار:


صدای میراث: نخستین گروه از گردشگران ایرانی پس از انجام پروسه لغو روادید ایران و روسیه به همراه برخی تورگردانان ایرانی که مسیر روسیه را در پکیج‌های مسافرتی خود دارند، وارد روسیه شدند و در نخستین سفر خود به قفقاز شمالی و ۵ استان این کشور سفر کردند و تابلوی مسافت ۱۱۶۹ کیلیومتری تهران – قفقاز را بر یکی از ایالت‌های قفقاز شمالی روسیه نصب کردند.

ورود بدون ویزای نخستین گروه گردشگران ایرانی به روسیه به اندازه ای برای مقامات آن کشور اهمیت داشت که وزیر اقتصاد و توسعه گردشگری روسیه برای میزبانی از اعضای نخستین تور بدون نیاز به روادید به استقبال اولین گروه از ایرانیانی که با هدف عملیاتی شدن پروسه لغو روادید ایران – رئوسیه به خاک آن کشور رسیدند رفت و از جاذبه های گردشگری روسیه برای آن‌ها و اهمیت لغو روادید گردشگری برای تبادل گردشگر میان ایران و روسیه خبر داد.

لغو روادید گردشگری ایران و روسیه که در قالب آن گروه های ۵ تا ۵۰ نفری می‌توانند بدون نیاز به ویزا و در قالب سفر با تورهای گردشگری به دو کشور سفر کنند، از چنان اهمیتی برای روس‌ها برخوردار بود که شبکه های تلویزیونی آن کشور بصورت مداوم سفر گردشگرانی ایرانی به روسیه و قفقاز شمالی را پوشش می‌دهند.

تاکید تورگردانان و گردشگران ایرانی بر جاذبه‌های گردشگری قفقاز

مارینا ساسیکووا گزارشگر تلویزیون ۲۴ روسیه که گردشگران ایرانی در آن کشور را دنبال می‌کند در گزارشی اعلام کرد: تورگردانان و گردشگران ایرانی به البروس رفتند و این سفر به عنوان بخشی از اولین سفر آن ها به روسیه در قالب توافقنامه لغو روادید با ایران است.

به گفته او، «جاده پیاتیگورسک به البروس حدود دو ساعت از تنگه زیبای باکسان طول می کشد و نوار آسفالت تا پای بلندترین قله اروپا می پیچد. میهمانان ایرانی تحت تاثیر این مناظر قرار می گیرند.»

علی جعفرنژاد، مدیرعامل آژانس گردشگری آرین تور نیز که در این سفر حضور دارد در گفت‌وگو با شبکه ۲۴ روسیه ضمن اشاره به سفر به قفقاز شمالی روسیه گفت: «شهرهای قفقاز شمالی واقعا مناسب هستند. هتل‌های خوب، استراحتگاه‌های بهداشتی، آب سالم و غذاهای خوشمزه دارن و البته غذاهای روسی و ایرانی شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

او با اشاره به سفر به نقاط کوهستانی روسیه افزود: «ایالت کاربادینو بالکاریا یکی از مقاصد شگفت‌انگیز قفقاز شمالی روسیه و دارای کوهستان های بسیار مرتفع است.»

او تاکید کرد: «ایالت‌های قفقاز شمالی یکی مقاصد گردشگری ایرانی‌ها خواهد بود و فکر می کنم گردشگران ایرانی به اینجا علاقه مند شوند.»

براساس گزارش تلویزیون ۲۴ روسیه، برای نزدیک‌تر شدن به قله‌ها و تماشای چشم‌انداز رشته‌کوه قفقاز، گردشگران ایرانی که پس از پروسه لغو روادید ایران و روسیه به این منطقه ورود کرده‌اند از بلندترین تله‌کابین اروپا استفاده کردند و به نقطه ای رفتند که چهار هزار متر بالاتر از سطح دریا است.

ضرورت برقراری پرواز مستقیم میان ایران و روسیه

حرمت الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز که با هدف عملیاتی شدن پروسه لغو روادید ایران و روسیه به آن کشور سفر کرده است نیز در گفت و گو با تلویزیون ۲۴ روسیه اعلام کرد: «برغم آن که قفقاز شمالی از جاذبه های گردشگری و زیرساخت‌های اقامتی بسیار خوبی برخوردار است اما به نظر می‌رسد نکته مهم برای تسهیل در روابط گردشگری ایران و روسیه پس از لغو روادید زیرساخت های حمل و نقل بویژه در خطوط هوایی است و حالا زمان آن رسیده است که مشکل حمل و نقل گردشگران بین ایران و روسیه برطرف شود.»

رفیعی به تلویزیون ۲۴ روسیه گفت: «تمام کشورهای موفق در توسعه گردشگری ابتدا از لغو روادید آغاز کردند و به همین دلیل موجب شدند یک گردشگر برای مدت طولانی به این موضوع فکر نکند که به کدام کشور سفر کند. چون کشوری را انتخاب می کند که ورود به آن در وحله نخست آسان باشد. بنابراین جای خوشحالی دارد که ایران و روسیه نیز موضوع لغو روادید را اجرایی کردند و اکنون در حال مذاکره برای برقراری خط پروازی بین دو کشور هستیم.»

براساس اعلام تلویزیون ۲۴ روسیه، کارشناسان معتقدند، راه‌اندازی پرواز مستقیم بین ایران و قفقاز شمالی برای تردد ارزان گردشگران دو کشور بسیار آسان است. ضمن آن که پرواز از تهران به فرودگاه قفقاز تنها یک ساعت و نیم زمان می‌برد.

لغو روادید گام مهم شکوفایی تجارت گردشگری ایران و روسیه

رسانه‌های روسیه با پوشش اخبار اجرایی شدن پروسه لغو روادید میان ایران و روسیه با سفر نخستین گروه از گردشگران و تورگردانان ایرانی به آن کشور اعلام کردند: ایران کشور  دوست در مجاورت روسه است که بیش از ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد و حالا گردشگران ایرانی آماده سفر به روسیه برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و میراث فرهنگی روسیه و قفقاز هستند.

تلویزیون ۲۴ روسیه اعلام کرد: روسیه باید از این فرصت استفاده کند و گردشگران دو کشور با فرهنگ و تاریخ و تمدن یکدیگر آشنا شوند. خاسان تیمیژوف، مدیر یکی از دفاتر گردشگری قفقاز در اینباره به تلویزیون ۲۴ روسیه گفت: اجرایی شدن لغو روادید میان ایران و روسیه با سفر نخستین گروه از گردشگران ایرانی در قالب لغو روادید به روسیه و قفقاز برای سرمایه‌گذارانی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در دو کشور باشند نیز بسیار مفید است. به همین دلیل لغو روادید میان ایران و روسیه اقدام مهمی برای توسعه تجارت گردشگری میان ایران و روسیه است.

وزارت توسعه اقتصادی روسیه بر این باور است که تا پایان سال جاری، با اجرایی شدن لغو روادید میان ایران و روسیه بیش از ۶۰ هزار گردشگر از ایران به روسیه سفر کنند.

گفتنی است، نخستین گروه از گردشگران ایرانی که با عدف اجرایی شدن توافقنامه لغو روادید میان ایران و روسیه به آن کشور سفر بدون ویزا داشته‌اند پس از البروس، از تنگه چگم در مجاورت باکسانسکی روسیه که یک استراحتگاه مدرن در این فصل برای انجام فعالیت‌های مرتبط با ورزش‌های هیجانی همچون پاراگلایدر سواری است بازدید و همچنین به بازدید از جاذبه‌های گردشگری جمهوری‌های چچن و داغستان در منطقه قفقاز شمالی روسیه پرداختند.

تلویزیون ۲۴ روسیه اعلام کرد: هم‌اکنون هزینه سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس چندین برابر بیشتر از سفر به منطقه قفقاز در روسیه است و سفر یک هفته‌ای به شهر عجمان در امارات متحده عربی برای دو گردشگر بدون محاسبه بلیط پرواز ۲۰۰ هزار روبل روسیه معادل حدود ۱۰۳ میلیون تومان هزینه دارد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید