جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

مثلث طلایی گردشگری خوزستان نه جاده دارد نه راهنما

0 انتشار:

صدای میراث: مثلث طلایی گردشگری خوزستان یعنی شوش، شوشتر و چغازنبیل مسیر ارتباطی مناسبی ندارند.

جاده دسترسی به چغازنبیل و هفت‌تپه از درون زمین‌های متعلق به کشت و صنعت کارون که به کشت نیشکر اختصاص دارد عبور می‌کند و آنطور که راهنمایان محلی گردشگری به صدای میراث می‌گویند: شرکت کشت و صنعت کارون در صورت بروز حادثه هیچ مسئولیتی در قبال حوادث رخ داده در جاده دسترسی به چغازنبیل ندارد.

به گفته آن‌ها، حتی اگر تصادف یا اتفاقی در جاده کشت و صنعت کارون برای خودروهای عبوری و گردشگران رخ دهد، شرکت کشت و صنعت کارون نه تنها مسئولیتی در قبال این حوادث ندارد که حتی می‌تواند به دلیل ورود غیرمجاز به جاده چغازنبیل که از درون زمین‌های شرکت کشت و صنعت کارون عبور می‌کند از پاسخگویی نیز طفره برود.

مشاهدات صدای میراث از مسیر دسترسی به چغازنبیل مشخص کرده است که این جاده از آسفالت خوبی برخوردار نیست و یک جاده فرسوده است. علاوه بر این موضوع تریلرهای حمل نیشکر که عرض یدک کش های آن ها برای حمل نیشکر حدود دو برابر بیشتر از تریلرهای معمولی است در جاده دسترسی به میراث جهانی چغازنبیل بصورت مداوم در حال تردد هستند. عبور دام و احشام نیز در این جاده بصورت مداوم انجام می‌شود.

علاوه بر زیرساخت‌های جاده‌ای نامناسب، سایت‌های باستانی واقع در مثلث طلایی خوزستان برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی فاقد راهنمای مستقر هستند.

در محوطه باستانی چغازنبیل راهنمای مستقر حضور ندارد. محوطه باستانی هفت تپه نیز با همین مشکل مواجه است. درهای قلعه فرانسوی‌ها در شوش غیر از تنها ورودی یک حیات نیز به روی گردشگران بسته است و راهنمای ثابت برای عرفی محوطه به گردشگران داخلی و خارجی حضور ندارد.

یکی از کارگران قلعه شوش دلیل نبود راهنما و بسته بودن درهای این محوطه را در گفت‌وگو با صدای میراث گرمای هوا و مصادف شدن با ماه رمضان اعلام کرد.

براساس مشاهدات صدای میراث نبود راهنمای مستقر و بسته بودن درهای قلعه فرانسوی‌های شوش صدای گردشگران خارجی را نیز درآورده است. گروهی از گردشگران اروپایی که در گرمای ۴۵ درجه شوش برای بازدید از این محوطه تاریخی به خوزستان سفر کرده‌اند از فقدان راهنما برای توضیح در مورد محوطه شوش و نمایش تصاویر شوش کهن و تاریخچه این محوطه باستانی گلایه دارند.

آن‌ها پس از بازدید از محوطه جهانی شوش و دیدار از موزه باستان شناسی شوش به بازدید از قلعه فرانسوی‌ها رفتند و در محوطه ورودی این مجموعه سرگردان شدند.

در شوشتر و سازه‌های آبی ثبت جهانی شده نیز وضعیت به همین منوال است. درهای سازه‌های آبی شوشتر ساعت ۸ بعدازظهر بسته می‌شود و درست در شرایطی که گرمای ۴۷ درجه‌ای هوا فروکش می‌کند و شهر آماده بازدید می‌شود امکان بازدید از سازه‌های ثبت جهانی شده شوشتر وجود ندارد.

این موارد بیانگر آن است که در خوزستان برغم برخورداری از جاذبه‌های تاریخی فراوان و مهد آثار باستانی ایران، برنامه ریزی گردشگری مناسب وجود ندارد و همین بی‌برنامگی موجب می‌شود که گردشگران از حضور در مناطق پرجاذبه و با برخورداری از آثار ثبت جهانی شده منصرف شوند.

به همین دلیل است که گروه‌های گردشگری در قالب تور ترجیح داده‌اند تنها محوطه‌های تاریخی شوش و چغازنبیل را از نظر بگذرانند و از سفر به ضلع دیگر مثلث طلایی خوزستان یعنی سازه‌های ثبت جهانی شده شوشتر خودداری کنند.

زیرساخت‌های گردشگری خوزستان در مثلث طلایی این استان مناسب و در شان یکی از مهمترین استان‌های گردشگرپذیر ایران با برخورداری از آثار ثبت جهانی شده با محوطه‌های تاریخی بسیار و وجود رودخانه‌های مهم کشور نیست.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید