یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

نمایشگاه هگمتانه از ترس سرقت آثار زرین موزه ملی زودتر از موعد مقرر تخلیه شد/گردشگران استان‌های همجوار با ویترین‌های خالی مواجه شدند

0 انتشار:

صدای میراث: نمایشگاه آثار زرین موزه ملی ایران که همزمان با حضور ارزیاب یونسکو در پرونده ثبت جهانی همدان در موزه هگمتانه برپا شده بود از هراس سرقت آثار زرین هخامنشی و ساسانی یکروز زودتر از موعد مقرر اعلام شده به دستور مدیرکل جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان تعطیل و آثار زرین موزه ملی ایران شبانه از همدان به تهران منتقل و صبح امروز به موزه ملی ایران تحویل شد.

این نمایشگاه درست ساعاتی پیش از ترک همدان از سوی دکتر «غسان شمالی» ارزیاب لبنانی تبار یونسکو که در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مستقر است، بطور کامل تعطیل و ۱۱ اثر زرین داخل ویترین‌ها برداشته و به موزه ملی ایران در تهران منتقل شد.

اقدام مدیرکل میراث‌فرهنگی استان همدان در تعطیل کردن نمایشگاه آثار زرین هخامنشی و ساسانی در همدان یکروز پیش از موعد براساس پیگیری صدای میراث ناشی از ترس مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان از سرقت آثار و وارد آمدن آسیب به آثار متعلق به موزه ملی ایران و تبعات احمالی پس از آن بوده است.

۱۱ شی تاریخی زرین موزه ملی ایران برای نخستین بار در شهر همدان و در موزه هگمتانه برای سه روز به نمایش عموم گذاشته شده بود که توانست در مدت دو روز برگزاری ۱۰ هزار بازدیدکننده به این موزه بکشاند اما روز سوم دیگر این آثار در همدان نبود و همان نیمه شب به تهران فرستاده شد.

براساس اعلام فعالان میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان، امروز و درست در شرایطی که موزه هگمتانه از نمایشگاه آثار زرین موزه ملی تخلیه شده بود تورهای گردشگری از کرمانشاه و سنندج عازم همدان شده بودند تا از این نمایشگاه در روز آخر برپایی بازدید کنند. غافل از آنکه با ویترین‌های خالی مواجه می‌شدند.

تصمیم مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در شرایطی اخذ شده است که پیشتر حاجی بابایی نماینده همدان در مجلس و استاندار هدان همگی بر رایزنی با موزه ملی ایران و وزارت میراث فرهنگی برای طولانی‌تر کردن نایش آثار زرین هخامنشی و ساسانی که برای نخستین بار در شهر همدان افتتاح شده بود تاکید داشتند.

صدای میراث دریافته است که حتی جبرئیل نوکنده، رییس موزه ملی ایران نیز از تصمیم ناگهانی مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان برای تعطیلی ناگهانی نمایشگاه موزه‌ای آثار هخامنشی و ساسانی شگفت‌زده شده است.

در همدان اما مردم و فعالان میراث فرهنگی معتقدند که با اقدام مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان برای تعطیل کردن ناگهانی نمایشگاه آثار موزه‌ای در موزه هگمتانه، یک شوی تبلیغاتی برای جلب نظر ارزیاب یونسکو در پرونده ثبت جهانی همدان اتفاق افتاده که ساعاتی پیش از ترک همدان توسط او، آثار موزه ملی ایران از ویترین‌های موزه هگمتانه جمع اوری و به تهران ارسال شده است. فعالان میراث فرهنگی و گردشگری همدان این اقدام مدیرکل میراث فرهنگی استان خود را توهین به مردم و گردشگرانی دانسته‌اند که به قصد بازدید از نمایشگاه آثار زرین هخامنشی و ساسانی که برای نخستین بار در آن استان برپا شده بود از نقاط مختلف استان و استان‌های همجوار راهی همدان شده بودند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید