جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

معاون گردشگری: ۷۰ درصد گردشگران ورودی با لغو ویزا به ایران سفر کردند | سفر خودرویی با عراق تصویب شود از عربستان، قطر و امارات زمینی به ایران می‌ آیند

0 انتشار:

صدای میراث: علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد: هفتاد درصد گردشگران خارجی ورودی به ایران متعلق به کشورهایی هستند که لغو روادید با آن ها امضاء شده است.

معاون گردشگری به ایسنا گفته است: طرحی با عنوان «تسهیل ورود گردشگران از طریق لغو روادید و با خودرو شخصی» از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دولت ارائه شده است. همچنین طرح لغو یکطرفه روادید نیز به وزارت خارجه و نهادهای ذیربط ارسال شده است.

او گفت: در قالب این طرح، پیشنهاد ما لغو یکطرفه روادید با ۶۸ کشور بود و وزارت امور خارجه طرح را بررسی کرد و در کنار پیشنهادات، مخالفت اساسی با آن نداشت. طرح‌های اینچنینی در بسیاری از کشورها و حتی در کشورهای اطراف ایران، از جمله در قطر، ترکیه، امارات و کشورهای حوزه CIS (کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) اجرا شده است.

شالبافیان درباره کشورهایی که برای لغو یکطرفه روادید پیشنهاد شده‌اند افزود: رویکرد اصلی برای گزینش این کشورها مبتنی بر سیاست‌های خارجی دولت سیزدهم بود که بر توسعه با کشورهای همسایه، مسلمان، حوزه تمدنی و پیمان‌های ملحق‌شده، مثل شانگهای و بریکس تاکید دارد. تاکنون نیز با کلیت طرح و تعدادی از کشورها در جلسات و گفت‌وگو با دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط، موافقت شده اما نیاز است طرح لغو روادید در کمیسیون‌های مختلف دولت تصویب شود.

او گفت: ‌لغو روادید بین ایران و عمان ‌ مدت‌هاست اجرا شده و از آن زمان سفر گردشگران عمانی به ایران افزایش محسوس داشته است که این افزایش را می‌توان در شهرهای شمالی کشور دید.

شالبافیان تاکید کرد:  بیش از ۷۰ درصد گردشگران ورودی به ایران از کشورهایی هستند که با آن‌ها لغو روادید شده است.

معاون گردشگری همچنین درباره طرح «تسهیل تردد خودروهای گردشگران خارجی به ایران» اعلام کرد: لغو روادید را همزمان با تسهیل تردد گردشگران با خودرو شخصی به ایران، در چند کشور دنبال می‌کنیم. اجرای طرح تسهیل تردد خودروهای شخصی در کنار لغو یکطرفه روادید می‌تواند در رفت‌وآمد گردشگران منطقه به ایران خیلی مؤثر باشد و اگر این طرح مثلا با عراق قطعی شود، ‌ ایران به عربستان، ‌قطر و امارات از راه زمینی متصل می‌شود.

شالبافیان درباره سرانجام طرح تخصیص سیم‌کارت‌ گردشگری به فعالان این صنعت در ایران و ردشگران خارجی گفت: طرح «سیم کارت گردشگری» در کارگروه رفع مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور تصویب شده است. ما درخواست کرده بودیم فعالان گردشگری در اولویت قرار بگیرند. در نتیجه قرار شد فهرست دفاتر خدمات مسافرتی را ارائه کنیم تا این امکان برای آن‌ها فراهم شود. آژانس‌های مورد تایید نیز که پروانه بهره‌برداری از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارند، به منظور بهره‌برداری از این طرح معرفی شده‌اند.

او افزود: در مرحله دیگری از این مصوبه، ‌امکان بهره‌برداری گردشگران خارجی از این سیم‌کارت‌ها وجود دارد و با آن موافقت شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید