یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

وزارت میراث‌فرهنگی، دستخط امام رضا را از دیوار مسجد تاریخی ساوه برداشت و به تهران منتقل کرد

0 انتشار:

صدای میراث: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همانطور که صدای میراث دیروز خبر داده بود، دستخط امام رضا(ع) را صبح امروز از دیوار مسجد جامع ساوه برداشت و به موزه ملی ایران منتقل کرد.

صدای میراث دیروز و پس از انتشار گزارش عصر ایران از کشف دستخط علی‌بن موسی‌الرضا (ع) در مسجد کهن و تاریخی ساوه که جزو مساجد اولیه صدر اسلام در ایران است، به نقل از کارشناسان این وزارتخانه که علاقه‌ای به درج نام خود در گزارش نداشتند خبر داد که براساس تصمیمی که مدیران این وزارتخانه گرفته‌اند، صبح امروز (چهارشنبه) ۲۵ مردادماه از دیوار مسجد جامع ساوه برداشته و برای تامین امنیت این آجرنبشته و بررسی بیشتر به تهران  موزه ملی ایران منتقل می‌شود.

دستخط امام رضا(ع) صبح فردا به موزه ملی ایران منتقل می‌شود

همین اتفاق هم افتاد و وزارت میراث‌فرهنگی در سکوت کامل رسانه ای و بدون حضور خبرنگاران و بدون آن که عکس یا ویدیویی از این جابه‌جایی منتقل کند کارشناسان خود را به ساوه اعزام کرد تا دستخط امام رضا(ع) را از مسجد جامع ساوه برداشته و به تهران منتقل کنند.

این تصمیم از ساعت ۹ صبح امروز در مسجد جامع ساوه آغاز شد و تا ظهر امروز ادامه داشت. اما در خبری که وزارت میراث‌فرهنگی عصر امروز و به نقل از فاطمه داوری، مدیر اداره کل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی به رسانه‌ها ارسال کرد، انتقال این دستخط که براساس تاریخ درج شده بر آن به سال ۲۰۱ هجری قمری تعلق دارد تایید شد.

دستخط را به موزه ملی ایران منتقل کردیم

فاطمه داوری اعلام کرد: بررسی‌های اولیه برای سنجش صحت اصالت تاریخی یکی از آجرهای شبستان جنوبی مسجد جامع ساوه و هماهنگی‌های لازم برای انتقال آن به موزه ملی ایران به منظور بررسی‌های بیشتر انجام شد.

به گفته او، پیرو گمانه‌زنی‌ها و احتمالات مطرح‌شده در خصوص خط‌نوشته دستکند موجود بر یکی از آجرهای شبستان جنوبی مسجد جامع ساوه و اطلاق تاریخ احتمالی آن به سال ۲۰۱ هجری، بررسی‌های اولیه توسط کارشناسان پروهشگاه میراث‌فرهنگی در محل انجام شد.

داوری افزود: حسب ضرورت انجام مطالعات دقیق تطبیقی و آزمایشگاهی به منظور تعیین صحت اصالت تاریخی آجر، خط نوشته و انتصاب موضوعی آن توسط نهادهای علمی، هماهنگی و اقدامات لازم برای انتقال موقت اثر به موزه ملی به‌منظور فراهم شدن زمینه مطالعات دقیق توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی انجام شد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید