یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

دستخط امام رضا(ع) صبح فردا به موزه ملی ایران منتقل می‌شود/دست‌نوشته یکماه قبل بر آجر مسجد جامع ساوه کشف شد/کتیبه آجری برای حفظ امنیت و بررسی بیشتر به موزه ملی ایران می‌رود

0 انتشار:

مریم جلیلوندفرد؛ 

خبرنگار/

صدای میراث: دستخط امام رضا (ع)، امام هشتم شیعیان در مسجد جامع ساوه که درهای آن به دلیل وضعیت نامناسب بنا مدت ها است بسته مانده است کشف شد. این خبر را عصر ایران صبح امروز منتشر کرد. ولی کارشناسان میراث‌فرهنگی به شرط محفوظ ماندن نام خود، ساعاتی قبل به صدای میراث اطلاع دادند که براساس تصمیم اتخاذ شده در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دستخط امام رضا (ع) که توسط عمادالدین شیخ الحکمایی، کتیبه‌شناس، خط‌شناس و نسخه‌شناس مشهور کشور در بازدید اتفاقی او از مسجد جامع ساوه کشف شده است، صبح فردا (چهارشنبه) ۲۵ مردادماه سال ۱۴۰۲ قرار است با حضور مسئولین و کارشناسان این وزارتخانه، از دیوار مسجد جامع تاریخی و ثبت ملی شده ساوه برداشته و به موزه ملی ایران منتقل شود.

براساس آنچه کارشناسان وزارت میراث فرهنگی به اطلاع صدای میراث رسانده‌اند، کتیبه آجری که دستخط امام رضا(ع) بر آن نقش برجسته است، با هدف نگهداری در مکان امن و امکان بررسی های علمی بیشتر صبح امروز از ستون مسجد ثبت ملی شده جامع ساوه برداشته و به موزه ملی ایران منتقل خواهد شد و احتمالا در موزه دوران اسلامی این موزه به نمایش گذاشته خواهد شد.

سایت عصر ایران در گزارش خود اعلام کرد که دستخط امام رضا (ع) روی یک آجر خشت ۳۱ در ۳۱ نوشته شده و احتمالا وقتی علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) به حالت نشسته به یکی از ستون‌های مسجد جامع ساوه تکیه داده بودند، این دستخط را به یادگار نوشته‌اند. امام هشتم شیعیان در این تنها دستخط کشف شده از ایشان عبارتی را نوشته‌اند که بیانگر حضور ایشان در مسجد جامع ساوه است. عبارتی که طلب مغفرت برای همه با ذکر نام پنج تن نیز دارد.

عمادالدین شیخ الحکمایی که این دستخط را بطور اتفاقی و نزدیک به یکماه پیش کشف و بررسی‌های لازم را بر این اثر انجام داده است،  به عصر ایران گفته است پژوهشگر خطوط و اسناد و کتیبه‌‌های تاریخی به طور اتفاقی هنگامی که ازمسجد جامع ساوه دیدن می‌کرد با یادگار نوشته‌ای مواجه شد که پس از تحقیقات علمی روی آن دریافت که این یادگار نوشته دستخط علی‌ابن موسی‌الرضا، امام هشتم شیعیان است.

براساس این گزارش، امام هشتم شیعیان در این تنها دستخط کشف شده از ایشان عبارتی را نوشته‌اند که بیانگر حضور ایشان در مسجد جامع ساوه بوده و در ادامه هم طلب مغفرت برای همه با ذکر نام پنج تن کرده‌ است. در پایان هم تاریخ حضورشان را در این مکان نوشته است. هرچند خواندن این بخش از یادگار نوشته بسیار دشوار بوده، اما عمادالدین شیخ‌الحکمایی کاشف این دستخط پس از خواناسازی آن موفق شده تاریخ ۲۰۱ هجری قمری را بر این کتیبه بخواند.

سال ۲۰۱ هجری قمری طبق اسناد معتبر اسلامی، زمانی‌است که امام رضا (ع) سفر خود را از مکه و مدینه به سمت مرو آغاز کرده بود. پیش از این تصور می‌شد این سفر از مسیر بصره، خوزستان، فارس،‌ یزد و در نهایت خراسان بوده‌ است. اما حالا کشف این دستخط نشان می‌دهد در تایید مسیر یاد شده ابهاماتی وجود دارد. هنوز به درستی معلوم نیست که آیا سفر علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) به ساوه در ادامه همان سفر اصلی به مرو بوده است یا خیر؟ از سوی دیگر در برخی کتب حتی به یک سفر مخفیانه ایشان به قزوین هم اشاره شده و حالا با کشف این دستخط، این احتمال تقویت شده است که شاید ایشان در مسیر سفر مخفیانه به قزوین، شب را در مسجد جامع ساوه گذرانده باشند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید