یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

پیشنهاد ۳۰ میلیون دلاری آلمان به ایران برای خرید تنها مرسدس تاریخی موجود در جهان | تنها خودروی ترکیبی پورشه، مرسدس و فولکس هدیه تولد پهلوی ها

0 انتشار:

صدای میراث: سفیر و مقامات سفارت آلمان پس از بارها درخواست از بنیاد مستضعفان برای خرید تنها مرسدس موجود در جهان که در موزه خودروهای تاریخی ایران نگهداری می‌شود، پیشنهاد پرداخت ۳۰ میلیون دلار برای خرید این تنها مرسدس موجود در جهان را مطرح کردند.

به گزارش صدای میراث، موزه خودروهای تاریخی ایران که وابسته به بنیاد مستضعفان و جانبازان است و مقامات این بنیاد نیز برای چندمین بار پیشنهاد دولت آلمان برای خرید این خودروی موزه ای را رد کرده اند. این نخستین بار نیست که سفارت آلمان پیشنهاد خرید این خوردو را مطرح کرده و شرکت مرسدس بنز نیز بارها در مکاتبه با موزه خودروهای تاریخی ایران از مسئولان این موزه خواسته اند که در قبال دریافت چک سفید امضاء این خودروی ارزشمند تاریخی را به مرسدس بنز تحویل دهند.

علی غلامی، مدیر مرکز فرهنگی موزه‌ای خودروهای تاریخی ایران با اشاره به ارزش مرسدس بنز ۵۰۰ کا موجود در موزه خودروهای تاریخی ایران که متعلق به دوران پهلوی اول است گفت: این خودرو یکی از شاخص‌ترین خودروهای موجود در مجموعه موزه‌ای خودروهای تاریخی است که به لحاظ ریالی هم مهمترین اثر این مجموعه است.

او افزود: این خودرو به بنز اتوبان هم معروف است و براساس برخی روایات اتوبان ها را نیز براساس همین خودرو طراحی کرده اند.

او افزود: چند دستگاه از این خودروی شاخص در جهان وجود داشت که تنها یک دستگاه از این خودرو در جهان باقی است و حتی موزه مرسدس بنز هم این خودرو را ندارد.

غلامی ادامه داد: نمایندگان مرسدس بنز و سفارت آلمان بارها از ایران خواسته اند این خودرو را به آن ها بفروشد تا در موزه مرسدس بنز در آلمان منتقل شود و در آخرین پیشنهاد مبلغ ۳۰ میلیون دلار برای خرید آن پیشنهاد دادند.

مرسدس بنز ۵۰۰ کا در فاصله سال های ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۶ یعنی بین سال های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ شمسی تولید و برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی برلین به نمایش درآمد. آلمان‌ها مرسدس ۵۰۰ کا را در جنگ جهانی دوم با کاربری پیک نظامی و کلا در ۶ دستگاه تولید کردند که به مرسدس اتوبان نیز شهرت یافت.

کادوی تولد پهلوی ها، ساخت مشترک مرسدس، پورشه و فولکس

یکی دیگر از خودروهای شاخص موجود در موزه خودروهای تاریخی ایران اما خودرویی است که سه کمپانی مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن بصورت مشترک و در قالب یک خودروی ترکیبی آن هم به سفارش محمدرضا پهلوی ساختند تا او با پرداخت هزینه گزاف آنرا برای جشن تولد یکی از پسرانش به ایران بیاورد و در قالب کادوی تولد به او بدهد. این خودرو دومین خودرو شاخص موزه خودروهای تاریخی ایران است که به خودروی ام.پی.وی یعنی مخفف سه شرکت مرسدی، پورشه و فولکس واگن شهرت دارد.

علی غلامی، مدیر مرکز فرهنگی موزه ای خودروهای تاریخی ایران دباره این خودرو به صدای میراث گفت: خودروی ام.پی.وی موجود در موزه یکی دیگر از شاخص ترین خودروهای موجود در جهان است که سه کمپانی بزرگ خودروسازی برای اولین و آخرین بار در تاریخ تولید خودروهای خود در جهان یک خودرو ترکیبی از محصولات خود ساختند و اکنون در موزه خودروهای تاریخی ایران نگهداری می شود.

او افزود: این خودرو دارای یک سوئیچ نقره ای و یک سوئیچ طلایی است. سوئیچ نقره ای این خودرو که تا ۷۰ کیلومتر سرعت دارد برای افراد نوجوان تعبیه شده و در سرعت بالاتر و اسپورت نیز از سوئیچ طلایی با سرعت ۱۷۰ کیلومتر استفاده می شود.

غلامی اعلام کرد: این خودرو هدیه تولد یکی از پسران پهلوی‌ها بود که به عنوان کادوی تولد توسط محمدرضا پهلوی به این سه کمپانی سفارش داده شد تا خریداری و به ایران منتقل شود و به فرزندش کادو بدهد.

مدیر مرکز فرهنگی موزه ای خودروهای تاریخی ایران در پاسخ به این پرسش صدای میراث که آیا مشخص است خاندان پهلوی چه قیمتی برای ساخت این خودرو پرداخته است؟ گفت: اسنادی از مبلغی که برای سفارش و خرید این خودرو پرداخت شده در دست نیست. ولی هر متخصص حوزه خودرو متوجه می شود که وقتی سه کمپانی معروف خودروسازی در جهان با یکدیگر یک خودرو را تولید کنند چه هزینه ای خواهد داشت که هزینه کمی نیست.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید