شنبه, ۰۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳

واکنش میراث فرهنگی پیرانشهر به گزارش صدای میراث درباره اجاره دادن تپه باستانی موت آباد | رییس اداره میراث فرهنگی پیرانشهر: مبلغ اجاره بهای سالانه یک میلیون تومان است | روستا و تپه باستانی موت آباد دهه ۶۰ با بولدوزر تخریب و متروک شد | قلعه صفوی موت آباد پیش از انقلاب بطور کامل تخریب شده بود

0 انتشار:

صدای میراث: رییس اداره میراث فرهنگی پیرانشهر با اعلام این که تپه ثبت ملی شده موت آباد این شهرستان مرزی استان آذربایجان غربی با هدف حفاظت از این اثر باستانی به یک کشاورز محلی اجاره داده شده است در تماس با صدای میراث اعلام کرد: مبلغ اجاره بهای یک هکتار از تپه باستانی و ثبت ملی شده موت آباد برخلاف آنچه که دوستداران میراث فرهنگی اطلاع داده بودند نه ۲۰۰ میلیون تومان که سالانه یک میلیون تومان است و این اثر تاریخی ثبت ملی شده تنها با هدف حفاظت به کشاورز محلی اجاره داده شده است.

سلیمان بشیری درخصوص تاریخچه تخریب ها در تپه تاریخی موت آباد واقع در روستای مرزی موت آباد پیرانشهر در استان آذربایجان غربی اعلام کرد: روستای موت آباد در دهه ۶۰ به دلیل جریانات موجود در منطقه بطور کامل متروکه شد و نه تنها روستا که تپه تاریخی موت آباد نیز همانزمان به دلایل موجود با بولدوزر تخریب و صاف شد. بعد از آن هم در چندین مقطع، تپه موت آباد تبدیل به پایگاه نظامی شد و در دوره های مختلف سنگربندی، محوطه سازی و کشاورزی در آن صورت گرفته بود و براساس بررسی‌های باستان شناسی و نظر کارشناسان یک متر و نیم سطح تپه موت آباد زیر و رو شد و در اصلاح باستان شناسی تبدیل به لایه مضطرب شد که هیچ ارزش مطالعاتی و باستان شناسی ندارد.

بشیری با اشاره به تشکیل اداره میراث فرهنگی پیرانشهر در سال ۸۵ تاکید کرد: تا پیش از تشکیل اداره میراث فرهنگی تپه موت آباد مورد خاکبرداری، حفاری های متعدد غیرمجاز و سوء استفاده‌ های متعدد قرار گرفت و اقدام کنونی اداره میراث فرهنگی شهرستان پیرانشهر در اجاره دادن این تپه باستانی تنها با هدف ساماندهی و حفاظت از این اثر تاریخی انجام شده است.

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی پیرانشهر، ۱۵۷ محوطه تاریخی در این شهرستان وجود دارد و بیش از ۱۶۰ محوطه تاریخی دیگر نیز شناسایی شده است که امکان مراقبت از آن ها وجود ندارد و در بسیاری از آن ها نیز فعالیت کشاورزی انجام می شود.

سلیمان بشیری افزود: امکان گرفتن سرمایه گذار برای حفاظت از این آثار و حتی گماردن نیروی حفاظت برای آن ها وجود ندارد. بنابراین تنها راه چاره سخن گفتن رو در رو با مردم در نماز جمعه و حضور میدانی است تا آن ها متقاعد شوند که نباید آثار تاریخی را تخریب کنند.

او افزود: متاسفانه نگاه جامعه محلی پیرانشهر به محوطه های باستانی این گونه است که می گویند چرا در حالی که حفاران غیرمجاز در حال غارت این محوطه ها هستند ما نباید این آثار را که در زمین های خودمان است در آوریم . این نگاه در حالی وجود دارد که قدمت توالی تاریخی برخی محوطه های باستانی این شهرستان به هفت هزار سال می‌رسد.

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان پیرانشهر در ادامه به قرارداد اجاره تپه باستانی موت آباد این شهرستان که به گفته برخی باستان شناس ها بیش از دو هزار سال قدمت دارد اشاره کرد و گفت: در قرارداد اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی با کشاورزی از اهالی روستای موت آباد که شخصیت فرهنگی دارد و معلم بازنشسته است آمده است که در ازای نگهبانی و حفظ و حراست از این تپه باستانی امکان انجام فعالیت کشاورزی در این محوطه را دارد.

او گفت: به نظر می رسد شایعه مرتبط با اجاره تپه باستانی موت آباد به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان در سال از طرف کسانی مطرح شده است که پیشتر از این محوطه سوء استفاده استفاده کرده اند و چون ما الان گفته ایم این محوطه نباید بی صاحب بماند شروع به شایعه پراکنی کرده اند. این شایعه از طرف همان کسانی مطرح شده است که یک عمر در این محوطه تاریخی دپوی چغندر داشتند و خاکبرداری برای ساخت و ساز کرده و یا خودشان در آن فعالیت کشاورزی داشته و حتی طرح های متعدد برای تغییر کاربری آن نظیر احداث تالار عروسی بر این تپه باستانی ثبت ملی شده داده بودند که مورد تایید اداره میراث فرهنگی قرار نگرفته است.

سلیمان بشیری ادامه داد: میراث فرهنگی تپه تاریخی موت آباد را خریداری کرده است و سند این تپه به نام وزارت میراث فرهنگی است و اکنون نیز قرارداد سالانه بسته شده با کشاورز محلی یک میلیون تومان در هکتار است که با هدف نگهبانی از این اثر بسته شده و حتی کارشناس رسمی دادگستری هم انجام فعالیت کشاورزی در آن را منوط به نگهبانی و حفظ و حراست از این اثر ثبت ملی شده دانسه است.

او گفت: فعالیت کشاورزی در تپه تاریخی موت آباد تا عمق ۳۰ سانتی متری انجام می شود و به هیچ عنوان به لایه تاریخی نمی رسد. در همین روزها که کشاورز محلی مشغول شخم زدن تپه است  گلوله خمپاره و سیمان و بتن از این محوطه بیرون آورده است که نشان می دهد لایه سطحی این تپه به شدت مضطرب است و ارزش مطالعاتی ندارد.

بشیری گفت: باستان شناس ها نیز تاکید کردند که تا عمق یک و نیم متری این تپه هیچ ارزش مطالعاتی ندارد و بنابراین فعالیت کشاورزی در آن بدون مشکل است. فعالیت کشاورزی نیز محدود به کشت گندم به صورت دیم است تا تپه باستانی موت آباد حفظ و حراست شود.

رییس اداره میراث فرهنگی پیرانشهر تاکید کرد: فعالیت کشاورزی در محوطه های تاریخی موضوع جدیدی نیست و اکنون در ایران هزاران محوطه تاریخی وجود دارد که یا داخل بافت مسکونی و زمین های کشاورزی است یا در منابع طبیعی وجود دارد و یا در مراتع کشور گسترده شده اند. تپه موت آباد هم اگر در مرتع واقع و دستکاری نشده بود و لایه مضطرب نداشت آنزماتن می توانستیم ادعا کنیم که یک محوطه تاریخی شخم خورده است. در حالی که همین حالا در پیرانشهر بیش از ۱۰۰ محوطه تاریخی زمین کشاورزی و باغات است که شخم زده شده‌ است. این ها زمین مردم است که وزارت میراث فرهنگی یا باید اینقدر بودجه می داشت که کل محوطه ها را خریداری و فنس کشی می‌کرد یا اجازه کشاورزی به مردم بدهد. چون نمی توان جلوی کشاورزان را گرفت که در زمین هایشان کشاورزی نکنند. اما در مورد تپه موت آباد جوری سخن گفته اند که انگار اولین محوطه باستانی در کل دنیا و ایران است که روی آن کشاورزی می شود.

سلیمان بشیری با تاکید بر این موضوع که تپه باستانی موت آباد به دلیل نزدیکی به شهر پیرانشهر توسط روستاییان در گذشته و حفاران غیرمجاز بصورت مداوم در خطر تعرض و حفاری غیرمجاز است اعلام کرد: با اجاره دادن این تپه به یک کشاورز محلی توانستیم این محوطه تاریخی را قرق کنیم و هیچ انتفاع مالی نیز در این قرارداد برای میراث فرهنگی پیرانشهر و آذربایجان غربی وجود ندارد. تنها بحث حفاظت مطرح بود. چون امکان دوربین گذاری و گماردن یک نیروی محافظ برای این تپه وجود نداشت. به همین خاطر با اجاره دادن آن شرایطی فراهم شده است که بصورت مداوم گزارش دهی و حفاظت از این تپه انجام شود.

او افزود: کارشناسانی که تپه تاریخی موت آباد را بررسی کرده اند گفته اند که قدمت این تپه به دو هزار و پانصد سال قبل می رسد و آثار دوره پیش از تاریخ نیز در آن وجود دارد. قلعه ای هم که گفته می شد متعلق به دوره صفوی است مدت ها است که تخریب شده و هیچ اثری از آن وجود ندارد. تنها در نقشه های ۵۰ سال قبل است که یک قلعه ستاره مانند بر این تپه مشاهده شده اما همان قلعه نیز در دوران پیش از انقلاب تخریب شده است و ۵۰ سال است اثری از آن وجود ندارد.

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی پیرانشهر، روند اجاره تپه باستانی و ثبت ملی شده موت آباد پیرانشهر کاملا حقوقی و قانونی انجام شده و واحد حقوقی و کارشناسی و اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی نیز این پروسه را بطور کامل بررسی کرده است.

بشیری اعلام کرد: درخواست کشاورز در پروسه حقوقی مورد بررسی قرار گرفت و با آن موافقت شد. وگرنه همین حالا بدون موافقت میراث فرهنگی در اکثر محوطه های تاریخی کشور و در زمین هایی که متعلق به مردم است فعالیت کشاورزی انجام می شود و مشکلی هم وجود ندارد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید