یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

قاچاقچیان، آثار هخامنشی «تپه یحیی» را از ایران خارج کردند/۴ کیلوگرم اشیای زرین هخامنشی از مرودشت فارس غارت شد

0 انتشار:

صدای میراث: فعالان میراث‌فرهنگی در مقابله با قاچاق اشیای تاریخی به صدای میراث خبر دادند که حدود ۴ کیلوگرم شیء تاریخی متعلق به دوره هخامنشی که از حفاری‌های غیرمجاز در «تپه یحیی» در شهرستان مرودشت استان فارس به دست آمده بود در چند مرحله طی ۵ تا ۳ سال گذشته از ایران خارج شده و به قیمت ۱۵ میلیون دلار در دوبی فروخته شده است.

فعالان مستقل مقابله با قاچاق اشیای تاریخی کشور که از دوستداران میراث‌فرهنگی کشور هستند از صدای میراث خواستند با انتشار تصاویر آثار خارج شده از ایران و مستندات قاچاق این اشیاء کمک کند تا در صورت مشاهده آ‌ن‌ها در خارج از کشور یا عرضه شدن در حراجی‌های خارجی، بتوان با استناد به تصاویر برای بازگرداندن این آثار، همچون دیگر اشیای قاچاق شده از ایران که از کشورهای مخلف به کشور مسترد می‌شوند، اقدام کرد.

به گزارش صدای میراث، مقابله با قاچاق اشیای تاریخی در جهان از چنان اهمیتی برخوردار است که یونسکو کنوانسیون مقابله با قاچاق اشیای تاریخی را تصویب کرده و براین اساس کشورهای مقصد قاچاق اشیای تاریخی ملزم به توقیف آثار قاچاق شده به کشورشان و بازگرداندن این آثار به کشور مبداء هستند. حتی پلیس اینترپل نیز کتاب قرمز آثار تاریخی قاچاق شده کشورها را در اختیار دارد تا بر این اساس بخشی از فعالیت خود را در مقابله با قاچاق اشیای تاریخی کشورها متمرکز کند.

بر این اساس، صدای میراث با تکیه بر رسالت حرفه‌ای و اطلاع‌رسانی خود از این پس با همکاری دوستداران میراث فرهنگی تلاش دارد با معرفی آثار تاریخی قاجاق شده از ایران در سال‌های گذشته و انتشار تصاویر این آثار گامی در جهت مقابله با قاچاق اشیای تاریخی و آگاهی بخشی پیرامون ارزش‌های تاریخی آثار قاچاق شده بردارد تا اگر زمانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صلاح دانست بتواند با استناد به تصاویر منتشر شده در صدای میراث، با رصد آثار تاریخی خارج شده از کشور در موزه‌ها و حراجی‌ها اقدام به تشکیل پرونده بین‌المللی برای بازگرداندن این آثار کند.

صدای میراث در گذشته به انتشار تصاویر آثار خارج شده از ایران یا آثار موجود در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی کرده است و از این پس اقدام به انتشار گزارش ها و تصاویر مرتبط با اشیای تاریخی خارج شده از کشور در همکاری با دوستداران میراث فرهنگی خواهد کرد تا مستندات تصویری لازم برای بازگرداندن این آثار موجود باشد.

براساس گزارش ارسال شده به صدای میراث، ۳ تا ۵ سال قبل حدود ۴ کیلوگرم اشیای تاریخی شامل زیورآلات و گردنبند و آویز و حلقه‌های قدرت و گوشواره و دستبند و آویز و تزئینات لباس‌ که به گفته دوستداران میراث فرهنگی قدمت آن ها به دوران هخامنشی بازمی‌گردد و از محوطه باستانی «تپه یحیی» در مرودشت استان فارس و توسط حفاران غیرمجاز خارج شده بود، به دوبی منتقل و به فروش رسید. ارزیابی دوستداران میراث فرهنگی آن است که این آثار حدود ۱۵ میلیون دلار در بازار غیرقانونی خرید و فروش اشیای تاریخی در خارج از کشور به فروش رسیده باشد.

دوستداران میراث فرهنگی در تشریح چگونگی خارج شدن و فروش این آثار در بازارهای خارجی به صدای میراث گفته اند که گزارش حفاری غیرمجاز و خریدوفروش این آثار همانزمان به وزارت میراث فرهنگی منتقل شده بود اما قاچاقچیان توانستند این آثار را از ایران خارج کنند. به گفته آن‌ها این آثار با استفاده از دستگاه‌ فلزیاب قوی توسط یکی از حفاران غیرمجاز شناخته شده به نام «م.ص» خارج و از طریق او به دلالان اشیای تاریخی رسید و توسط باندهای قاجاق از کشور خارج شد.

دوستدران میراث فرهنگی که تصاویر مربوط به اشیای تاریخی قاچاق شده از ایران را در اختیار صدای میراث قرار داده‌اند، ابراز امیدواری کردند که با انتشار این تصاویر بتوانند گامی در جهت بازگشت این آثار به کشور بردارند. به گفته آن‌ها، انتشار این تصاویر به این دلیل صورت گرفته است که خریداران این اشیاء قادر به فروش آن‌ها نباشند و وزارت مراث فرهنگی بتواند با استناد به این تصاویر طبق کنوانسیون یونسکو در مقابله با قاچاق اشیای تاریخی در صورت رویت این آثار در هر نقطه از جهان، آن ها را به ایران بازگردانند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید