جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

پرونده باز انهدام باند بزرگ قاچاق اشیای تاریخی در فرودگاه امام‌خمینی(ره)/«سلطان عتیقه» ایران کجاست؟/«اژدهای هفت‌سر» قاچاق اشیای تاریخی به دام افتاد/بازار زیرزمینی اشیای تاریخی قفل شد

0 انتشار:

صدای میراث: پرونده انهدام باند بزرگ قاچاق اشیای تاریخی کشور از مسیر فرودگاه امام‌ خمینی(ره) که به بازداشت دو تن از عوامل این شبکه که قصد پرواز به دوبی داشتند منجر شد، همچنان مفتوح است و در تازه‌ترین گزارش‌ها، خبر رسیده است که «سلطان عتیقه» ایران نیز بازداشت شده است.

نهادهای امنیتی در حوزه قاچاق اشیای تاریخی نیز همچنان در حال رصد و بازداشت سران و عوامل شریک در این پرونده هستند.

براساس اطلاع صدای میراث این پرونده بیش از ۲۲ مظنون داشته که بسیاری از آن‌ها بازداشت شده‌اند و حالا سر اژدهای قاچاق اشیای تاریخی ایران نیز در دست نهادهای امنیتی و اطلاعاتی مقابله با قاچاق اشیای تاریخی کشور است.

تاکنون تعداد زیادی از عوامل این شبکه در ایران بازداشت شده‌اند و دستگاه‌های امنیتی براساس آنچه دوستداران میراث‌فرهنگی که بازار زیرزمینی اشیای تاریخی را رصد می‌کنند، به صدای میراث خبر داده‌اند، دستگاه‌های امنیتی ۱۰ روز قبل موفق به بازداشت «سلطان عتیقه» ایران در شمال کشور شده‌اند.

فعالان بازار زیرزمینی اشیای تاریخی آنطور که به صدای میراث گفته‌اند، معتقدند که با بازداشت این فرد، سر اژدهای هفت‌سر بازار قاچاق اشیای تاریخی کشور به دام افتاده و اعترافات او می‌تواند منجر به بازداشت افراد بیشتری در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی کشور شود.

گزارش کشف و انهدام بزرگترین باند قاچاق اشیای تاریخی کشور در فرودگاه امام خمینی که قصد خارج کردن ۳۶۸۰ شی تاریخی از ایران به مقصد دوبی و فروش این اشیاء در حراجی شخص خود به خریداران بین‌المللی آثار تاریخی را داشتند برای نخستین‌بار در سایت صدای میراث منتشر شد و سه روز پس از درج این گزارش، وزارت میراث فرهنگی با اعزام کارشناسان خود به محل نگهداری این اشیاء که توسط پلیس فروگاه امام خمینی (ره) و با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور کشف شده بود، اقدام به کارشناسی این آثار کرد. چند روز بعد این آثار به موزه ملی ایران منتقل شد. چند روز بعد نیز سردار رضا بنی‌اسدی‌فر، رئیس پلیس پیشگیری فراجا تایید کرد که این باند در فرودگاه امام خمینی (ره) منهدم شده و بدین ترتیب گزارش صدای میراث از سوی دستگاه‌های مسئول تایید شد و پس از آن رسانه‌های دیداری و نوشتاری و خبرگزاری ها اقدام به بازنشر بخش های از این گزارش کردند.

انهدام باند بزرگ قاچاق اشیای تاریخی کشور از محل فرودگاه امام (ره) و بازداشت عوامل این شبکه کاری با بازار زیرزمینی اشیای تاریخی کشور کرده است که به نقل از ناظران این بازار که از دوستداران میراث فرهنگی کشور هستند، فروشندگان و خریداران این بازار از زمان انتشار گزارش دستگیری اعضای باند و ضبط اشیای تاریخی تاکنون، حاضر به انجام معامله اشیای تاریخی و خرید و فروش آن‌ها در بازار زیرزمینی نیستند. در همین رابطه دوستداران میراث فرهنگی که بازار زیرزمینی اشیای تاریخی را رصد می‌کنند به صدای میراث خبر داده‌اند که در جریان پرونده بزرگ فرودگاه امام خمینی (ره) که بیسابقه‌ترین و بزرگترین کشف ۵۰ سال اخیر در حوزه مقابله با قاچاق اشیای تاریخی بود، سلطان عتیقه ایران نیز در مظان اتهام بود و پس از آن که یکبار به نهادهای رسیدگی کننده احضار شده بود، از ترس گرفتار شدن به شمال کشور پناه برده بود و با رصد دستگاه‌های مسئول در یکی از شهرهای شمالی کشور بازداشت شده است.

فعالان بازار زیرزمینی اشیای تاریخی به صدای میراث گفته‌اند که فرد بازداشت شده نقش مهمی در قاچاق اشیای تاریخی کشور داشته و به عنوان عامل کلیدی در قاچاق اشیای تاریخی کشور شناخته می‌شود. آن‌ها معتقدندف بازداشت «سلطان عتیقه» ایران ارتباط غیرمستقیم با پرونده فرودگاه امام خمینی (ره) دارد که اعترافات او می‌تواند یک دگرگونی جدی در عرصه مقابله با قاچاق اشیای تاریخی در کشور ایجاد کند.

صدای میراث همچنین اطلاع یافته است که پس از انهدام بزرگترین باند قاچاق اشیای تاریخی کشور در فرودگاه امام خمینی(ره) که با بازداشت سلطان عتیقه ایران همراه شده است شبکه‌های قاچاق آثار تاریخی نتوانسته‌اند محموله‌های اشیای تاریخی کشور را به بیرون از ایران منتقل کنند و بازار خریدوفروش اشیای تاریخی با سقوط مواجه شده و خریدار و فروشنده‌ای برای این آثار وجود ندارد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید