یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

کشف بزرگترین محموله کاشی های تاریخی از خانه‌ ای در شمال تهران | یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران: کارشناسی این تعداد اثر تاریخی یک هفته زمان می‌ برد

0 انتشار:

صدای میراث: یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران پس از یک‌ماه تلاش، سرانجام حکم ورود به یک واحد مسکونی در شمال شهر تهران را از دادستانی گرفتند و اینجا بود که متوجه نگهداری تعداد زیادی کاشی تاریخی متعلق به دوره های تاریخی احتمالا از دوران صفویه تا زندیه و قاجار در این خانه شدند. این عملیات از ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۱۰ آبانماه آغاز شد و تا حدود ساعت ۳ بعدازظهر به طول انجامید.

به گزارش صدای میراث یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان تهران پس از گشودن در ورودی این واحد آپارتمانی با استفاده از تزئینات تاریخی در ساخت دیوارها و همچنین تزئین کناف‌کاری سقف‌ها و ازاره‌ها با تزئینات نقاشی شده متعلق به بناهای تاریخی مواجه شد.

تعداد زیادی کاشی تاریخی و تزئینات خانه‌های تاریخی نیز در این واحد آپارتمانی یافت شده است. همچنین اسناد خطی و نقاشی‌های پشت شیشه که به نظر می‌رسد همگی ارزش تاریخی داشته‌اند بر دیوارهای این خانه نصب شده است.

خانه ای که پلمپ شد

ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران پس از این کشف به سراغ دو انبار متعلق به این واحد آپارتمانی در ساختمان لاکچری شمال تهران رفتند و با ده‌ها جعبه چوبی و کارتن‌های مملو از کاشی‌های تاریخی و تزئینات تاریخی نظیر گچبری‌ها و … مواجه شدند. هر دو انبار با حکم قضایی پلمپ شدند و کمدهای خانه مذکور نیز برچسب پلمپ خوردند تا صبح فردا با اعزام کارشناس میراث فرهنگی به این خانه اشیای تاریخی یافت شده از آن ارزشگذاری و احتمالا به یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران منتقل شود.

تعداد کاشی ها و تزئینات تاریخی بناهای تاریخی موجود در این خانه به اندازه ای زیاد بود که یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران به صدای میراث اعلام کرد: بررسی و کارشناسی این تعداد شیء یافت شده بسیار زمانبر است و اینکار شاید بیش از یک هفته زمان بخواهد.

نکته جالب آن که این اشیاء از منزل یک بانوی میانسال کشف شده است که مدعی است تمامی آن‌ها را همسر مرحومش از خانه شخصی متعلق به خود که در انتهای بازار وکیل شیراز قرار داشته و در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در دوران پهلوی دوم خریداری و تخریب شده بود جدا کرده و به منزل خود در تهران آورده است و به دلیل علاقه‌ای که داشته همه آن‌ها را در خانه خود نگهداری کرده است.

رد تیشه بر کاشی های تاریخی تازه است

این در حالی است که کارشناس همراه یگان حفاظت میراث فرهنگی در بررسی‌های اولیه اعلام کرد که به نظر می‌رسد این ادعا صحت نداشته باشد چون رد تیشه بر برخی از کاشی ها تازه است و جدا شدن آن‌ها از بنای تارخی مورد ادعا ارتباطی به تخریب یک ساختمان تاریخی در دوران جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شیراز ندارد.

مسئولین یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران به صدای میراث گفته‌اند که این بزرگترین کشف محموله کاشی‌های تاریخی در تهران است که از آپارتمان شماره ۱۸ در شمال پایتخت به دست آمده است.

به گفته آن‌ها، در صورتی که تاریخی بودن کاشی‌ها و تزئینات استفاده شده در داخل دیوارهای این آپارتمان نیز به تایید کارشناسان برسد، قاضی این پرونده می‌تواند دستور جدا کردن آن‌ها از دیوارهای داخل این خانه را صادر کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید