یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

انگلیس منشور کوروش را در شرایط جنگی به اسراییل می فرستد | مدیر سابق امور موزه ها: مالکیت معنوی منشور متعلق به ایران است | رییس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام: ضرغامی درخواست اعتراض سریع ایران را به وزارت خارجه بفرستد

0 انتشار:

صدای میراث-مریم جلیلوندفرد: موزه بریتانیا (بریتیش موزیوم) منشور کوروش را در مهرماه سال آینده به اسراییل می‌فرستد تا به مدت یکماه شهر بیت المقدس به نمایش گذاشته شود. این در حالی است که جنگ میان حماس و اسراییل همچنان در جریان است و کارشناسان میراث فرهنگی هشدار می دهند که انتقال منشور کوروش به اسراییل در شرایط جنگی عقلانی نیست و ممکن است این اثر مهم جهان دچار آسیب شود.

وزارت میراث فرهنگی با موزه بریتانیا مکاتبه کند

محمدرضا کارگر، مدیر سابق اداره کل موزه ها و آثار منقول تاریخی و فرهنگی در رابطه با تصمیم موزه بریتانیا برای نمایش منشور کوروش در موزه بیت المقدس به صدای میراث گفت: این اقدام به هیچوجه عقلانی نیست و در شرایط جنگی کنونی هیچ توجیهی ندارد.

او ذر پاسخ به این سوال صدای میراث که آیا امکان اعتراض ایران به اقدام موزه بریتانیا وجود دارد و آیا می توان جلوی انتقال این اثر در شرایط جنگی فعلی میان حماس و اسراییل را گرفت؟ گفت: درست است که مالکیت فیزیکی منشور کوروش در اختیار موزه بریتانیا است، اما مالکیت معنوی این اثر متعلق به ایران است و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران می تواند با ارسال نامه اعتراضی به موزه بریتانیا با تشریح وضعیت این اثر و شرایط جنگی موجود در منطقه با اعتراض به این اقدام از موزه بریتانیا بخواهد از انتقال منشور کوروش به اسراییل خودداری کند.

منشور کوروش قرار است فردا ۱۳ ژانویه سال ۲۰۲۴ مصادف با ۲۳ دیماه سالجاری از موره بریتانیا (بریتیش موزیوم) به آمریکا می رود تا در موزه ییل شهر نیوهیون ایلت کنتیکت به مدت ۵ ماه به نمایش عمومی گذاشته شود. پس از آن قرار است این منشور جهانی که عنوان نخستین اعلامیه جهانی حقوق بشر را از آن خود کرده و متعلق به دوره هخامنشی در ایران است عازم اسراییل شود تا در مهرماه سال آینده به مدت یکماه در شهر بیت المقدس به نمایش عموم گذاشته شود.

ضرغامی به وزارت خارجه نامه بزند

دکتر محمدرضا مجیدی، رییس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشیار مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران نیز در گفت‌وگو با صدای میراث تاکید کرد: آقای ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاونت حقوقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید در سریع‌ترین زمان ممکن در نامه ای به وزارت خارجه از بخش بین‌الملل این وزارت خانه بخواهند که به اقدام موزه بریتانیا اعتراض و جلوی انتقال منشور کوروش از بریتیش موزیوم به اسراییل گرفته شود.

او گفت: وظیفه میراث فرهنگی است که در سریع ترین زمان ممکن از انتقال این منشور به سرزمین های اشغالی جلوگیری کند تا به عنوان یک اقدام حمایتی از آسیب احتمالی به اثری که مالکیت معنوی آن متعلق به ایران است جلوگیری شود.

منشوری که زیر دیوارهای بابل یافت شد

منشور کوروش که به استوانه کوروش نیز شهرت دارد، به هنگام فتح بابل توسط کوروش و شکست نبونئید (بخت النصر) پادشاه وقت بابل در سال ۵۳۹ قبل از میلاد مسیح، زیر دیوارهای بابل کار گذاشته شد. مالکیت فیزیکی این منشور البته در اختیار موزه بریتانیا است اما مالکیت معنوی آن متعلق به ایران و آثار مرتبط به امپراطوری هخامنشی در ایران است.

منشور کوروش استوانه‌اى گلی از خشت خام پخته شده با ۲۳ سانتى ‌متر طول و ۱۱ سانتى ‌متر عرض از مهمترین آثار موزه ای جهان است که پیشتر و در دو مرحله در ایران نیز به نمایش گذاشته شده است. منشور کوروش یکبار در جریان جشن‌های ۲۵۰۰ ساله و برغم مخالفت دولت وقت بریتانیا برای چند روز در برج آزادی تهران به نمایش گذاشته شد و یکبار نیز در سال ۲۰۱۰ برای نمایش به مدت چهار ماه به موزه ملی ایران رسید و به معرض نمایش عمومی گذاشته شد. آنزمان ایرانی ها برای تماشای منشور کوروش در موزه ملی ایران صف کشیدند و در ده روز نخست حدود ۵۰ هزار بازدیدکننده و روزانه حدود ۲ هزار بازدید از این منشور صورت گرفت و بدین ترتیب رکورد بیشترین بازدید موزه‌ای در ایران ثبت شد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید