یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

رویای بر باد رفته ۱۰۰ هزار دلاری «گرگ عتیقه گرگان» | کشف همزمان ۴۸۵ شیء تاریخی در تهران و گرگان از یک قاچاقچی | عملیات «شنبه نجات میراث» از تهران تا گرگان چگونه انجام شد؟

0 انتشار:

صدای میراث: تهران و گرگان، صبح شنبه با کشف ۴۸۵ قلم شیء تاریخی متعلق به دوره های اشکانی، عیلامی و آثار دوران اسلامی در یک معامله صوری در دفتر معرفی شده از سوی قاچاقچیان اشیای تاریخی حوالی خیابان منوچهری تهران از خواب برخاست و «گرگ عتیقه گرگان» که مردی حدودا ۴۰ ساله است و رویای ۱۰۰ هزار دلاری فروش اشیای تاریخی ایران به خریدار صوری خارج از کشور را داشت راهی زندان شد.

ماجرای دستگیری «گرگ عتیقه گرگان» یکماه زمان برد و قیمت معامله ۶۰ قلم شیء تاریخی که او از گرگان به بارانداز قاچاق اشیای تاریخی کشور، یعنی بازار منوچهری تهران آورده بود به ۱۰۰ هزار دلار رسید.

صدای میراث از مدتی قبل به خبرهایی در مورد تلاش قاچاقچیان اشیای تاریخی برای عرضه آثار دوره عیلامی و اشکانی در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی در تهران دست یافته بود و منابع محلی در استان گلستان به صدای میراث خبر داده بودند که این معامله بزرگ قرار است در بستر اینستاگرام برنامه ریزی و بازاریابی برای عرضه این آثار نیز با نمایش قطره چکانی اشیای تاریخی در اینستاگرام انجام شود. اما از انتشار این خبر خودداری کرد تا سرانجام این تلاش‌ها را مخابره کند.

انتشار گزارش کشف محموله بزرگ اشیای تاریخی در فرودگاه امام خمینی و بازداشت دو قاچاقچی اشیای تاریخی در پرواز تهران – دوبی، بازار زیرزمینی اشیای تاریخی را به اغماء برده بود تا آن که نخستین عرضه آثار تاریخی ارزشمند ناشی از حفاری های غیرمجاز در کشور روز شنبه با ارزش ۱۰۰ هزار دلار در ساختمانی حوالی میدان فردوسی تهران و در چند صد متری بازار منوچهری صورت گرفت.

اما اینبار به جای قاچاقچیان بین المللی، یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران هشیارتر عمل کرده بود و جلوتر از خریداران آثار تاریخی در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی توانست علاوه بر هماهنگ کردن یک معامله صوری بطور همزمان در تهران، نه تنها عرضه کننده ۶۰ شیء تاریخی کشور را از گرگان به تهران بکشاند و به هوای انجام یک معامله بین المللی هدایت شده از خارج کشور، دلارهای فرضی را به ساختمان محل معامله در نزدیکی بازار منوچهری تهران برساند و «گرگ عتیقه گرگان» را دستگیر کند که همزمان با این اقدام، با رصد و ورود به خانه شخصی او در شهر گرگان ۴۲۵ شی تاریخی دیگر را از خانه او کشف کرد.

این معامله نخستین معامله بزرگ پس از لو رفتن خبر کشف بزرگترین محموله قاچاق اشیای تاریخی کشور در ۵۰ سال اخیر در فرودگاه امام خمینی تهران بود که قاچاقچیان توانسته بودند با ایجاد کریدور قاچاق آثار تاریخی را وارد پرواز کنند و البته با هشیاری ماموران مقابله با قاچاق اشیای تاریخی استان تهران و پلیس فرودگاه به دام افتادند.

عرضه ۶۰ شیء عیلامی، اشکانی و سلجوقی در بازار زیرزمینی تهران، پس از آن صورت گرفته بود که با انتشار خبر لو رفتن قاچاق اشیای تاریخی کشور از فرودگاه امام خمینی (ره)، قاچاقچیان اشیای تاریخی یک به یک از محل کار و زندگی‌شان متواری شده بودند تا در پرونده فرودگاه امام خمینی (ره) به دام نیفتند. حالا اما این معامله با شکست مواجه شده و آثار به دست آمده در معامله صوری تهران و منزل قاچاقچی اشیای تاریخی در گرگان در اختیار کارشناسان میراث فرهنگی برای ارزشگذاری است و رویای ۱۰۰ هزار دلاری «گرگ عتیقه گرگان» هم برای حراج آثار اشکانی و عیلامی و اسلامی بر باد رفته است.

اعضای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران که در عملیات روز شنبه حضور داشتند به خبرنگار صدای میراث اطلاع داده اند که کشف این آثار در پی یکماه رصد فضای مجازی توسط معاونت حفاظتی و امنیتی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران انجام شد و ریتون های اشکانی و مفرغی، مجسمه عیلامی، کاسه‌های سلجوقی لعاب‌دار فیروزه‌ای و کرم رنگ منتسب به نیشابور و سنگ و مهره‌های سنگی تاریخی کشف شده است.

پیگیری‌های بیشتر صدای میراث از تیم کارشناسی اشیای تاریخی که مشغول بررسی کارشناسی و علمی آثار کشف شده از «گرگ عتیقه گرگان» هستند از ۶۰ قلم شیء کشف شده در تهران ۵۵ شیء دارای اصالت هستند و ۵ شیء در آن ها جعلی است. همچنین آثار کشف شده از منزل شخصی این فرد که شامل ۴۲۵ شیء تاریخی دیگر با فراوانی پیکان‌ها و ابزاره

ای جنگی است، در حال کارشناسی علمی است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید