پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

 سیاسی‌ترین سخنرانی ضرغامی در گردهمایی باستان شناسی ایران | ایمان فرعون دستوری است | مجازات خواننده با کتاب شهید مطهری نادرست است | پول نداریم دور ۱۹ هزار تپه باستانی فنس بکشیم

0 انتشار:

صدای میراث: سیدعزت الله ضرغامی با حضور در بیست و یکمین گردهمایی باستان شناسی ایران پس از شنیدن انتقادات دکتر حکمت الله ملاصالحی، باستان شناس مشهور ایران، درخصوص ویران سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی در دولت دهم و از بین رفتن بسیاری از گزارش های باستان شناسی کشور در آن دوره سیاسی‌ترین سخنرانی خود با اجرا و اعلام کرد: بعد از انقلاب قرار بود به سمت «چه می گوید» حرکت کنیم اما نشد و به این سمت «چه کسی» می گوید رفتیم.

او در این نشست برای نخستین بار در مقام وزارت میراث فرهنگی کشور از آیت الله مصباح یزدی نقل قول آورده است که حالا برخی سیاسیون در ایران می گویند بسیاری از شاگردان ایشان بر مناصب مختلف و حتی به مجلس شورای اسلامی راه یافته‌اند.

فرعون زمانی سرنگون شد که با دین مردم کار داشت

ضرغامی گفت: پیش از دوره حضرت موسی(ع) فرعون های دیگری هم بودند که ظلم و عشق و حالشان را می کردند و مردم را هم اذیت می کردند و زندگی اشرافی شان را هم داشتند. اما به تعبیر آقای مصباح فرعونی که زمان موسی بود با دین مردم کار داشت و به مردم می گفت، من خدای شما هستم. فرعون های دیگر چنین ادعایی نمی کردند. وقتی هم که حضرت آمدند و معجزه کردند و همه به سجده افتادند، فرعون زمان به مردم گفت که چگونه به موسی ایمان آورده اید قبل از این که من به شما اجازه دهم؟

او اعلام کرد: در این دیدگاه فرعونی، ایمان هم دستوری است و من اسمش را گذاشتم ایمان دستوری! ایمان که دیگر دستوری نیست. به همین دلیل در اصول ما برای همه مردم تقلید جایز نیست. ایمان چیزی است که خود آدم باید به آن برسد. فرعون دوره موسی زور کرد و دستوری برخورد کرد و نتیجه اش هم آن شد که قرآن گفت بروید ببیند فرعون به کجا رسید. ما باید با مردم حرف بزنیم. من معتقدم در این حوزه کم کاری داریم و باید اصلاح کنیم.

مجازات شروین حاجی پور با خواندن کتاب مطهری درست نیست

وزیر میراث فرهنگی اما بلافاصله به موضوعات سیاسی و حکم اخیر صادر شده برای شروین حاجی پور خواننده ترانه ای که او را با مشکل مواجه کرد پرداخت و گفت: آقای مطهری کتاب خوبی دارد که باید بصورت طبیعی آن کتاب را تبلیغ کنیم تا مردم بخوانند. اما به صورت مجازات آنرا مطرح می کنیم و می گوییم فلان خواننده تخلف کرده و باید برود کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» شهید مطهری را بخواند و خلاصه کند و تحویل بدهد. خوب است امروز شهید مطهری بین ما نیست که ما داریم راحت این حرف ها را می زنیم. این نگاه نادرست است و با علم و دین و فهم و مسایل آموزشی هم همخوان نیست.

عزت الله ضرغامی سپس به موضوعات مرتبط با حوزه کاری خود در وزارت میراث فرهنگی پرداخت و خطاب به باستان شناس ها گفت: باید به مردم بگوییم باستان شناسی چیست؟ مردم نمی دانند و زور هم نیست. باید آرام آرام بفهمند و یاد بگیرند و تغییر فرهنگ بدهند.

می‌گویند گوشت و مرغ و حقوق معلم و گندمکار مهمتر از حقوق کارکنان میراث است

عزت الله ضرغامی اما در جمع باستان شناسان به نقش رسانه های تخصصی حوزه میراث فرهنگی پرداخت و گفت: در حوزه باستان شناسی نیازمند این هستیم که از علم ارتباطات و رسانه استفاده کنیم. رسانه ها هم نقش خوبی دارند. رسانه های تخصصی خوبی هم در حوزه کاری این وزارتخانه داریم و در همین جلسه هم هستند. بنابراین مسئولیت داریم که بگوییم باستان شناسی چرا مهم است و هدفگذاری ما چگونه باید باشد که بودجه و اعتبار بگذاردند برای آن.

او با گلایه از وضعیت بودجه و اعتبار وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد: صبح تا شب کار من شده زنگ زدن به دکتر معذور و همکارانش که چگونه اعتبار بگیریم و حقوق بدهیم. در پرداخت حقوق کارکنان و اعضای هیات علمی ها و کارمندان مشکل داریم. منتها روال کار آقایان این است که بگویند گوشت و مرغ و حقوق معلم و گندم کار در اولویت است. البته ما تلاش می کنیم از مشکلات عبور کنیم. اما آن نگاهی که باید حاکم شود در خواص و بزرگان و برنامه ریزان کشور که چرا باستان شناسی مهم است هنوز حاکم نشده است. آن هم با تعبیری که از این کشور داریم و آنرا مهد تمدن می خوانیم. اگر کشور ایسلند بودیم دلمان نمی سوخت. منتها در این کشور هر کجا که گودالی حفر کنید چند سکه و کوزه و آثار تمدنی پیدا می‌کنید.

ضرغامی اعلام کرد: ۱۹ هزار تپه تاریخی در کشور داریم و هنوز نمی‌توانیم دور آن ها را فنس کشی کنیم. چون اعتبار نیست. با پدیده قاچاق هم مواجهیم و جا دارد از سردار مهری فرمانده یگان حفاظت میرا ثفرهنگی تشکر کنم که ۶ کارگاه با موضوعات مختلف برای آموزش به همه دستگاه های دیگری که در امر مبارزه با قاچاق اشیای تاریخی فعال هستند برگزار کرده است. با تمام این ها هنوز با اما آن نگاهی که حق باستان شناسی را ادا کند فاصله داریم. باستان شناسانی داریم که در سطح جهانی نخبه و برجسته اند و آن ها  را می شناسند. این افراد به تعبیر مقام معظم رهبری جزو بیت المال مسلمین هستند و باید تکریم شوند و بر صدر بنشینند و مورد احترام باشند. ولی متاسفانه هنوز با ادای دین به آن ها فاصله داریم.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید