جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

حفاران غیرمجاز به «کافر تپه» زدند/اشیای زرین «کافر تپه» به تاجر ترکمنستانی فروخته شد/۸ میلیارد تومان گردش مالی برای غارتگران گور باستانی

0 انتشار:

صدای میراث: تپه باستانی مازندران توسط حفاران غیرمجاز غارت شد و اشیای تاریخی زرین به دست آمده از گور باستانی «کافر تپه» پس از دست به دست شدن در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی به یک تاجر ترکمنستانی فروخته و از ایران خارج شد.

ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی که از دوستداران میراث‌فرهنگی کشور هستند به صدای میراث خبر داده‌اند که دو سال قبل یک حفار غیرمجاز در شهر ساری مازندران موفق به یافتن یک گور باستانی می‌شود که به نظر می‌رسد متعلق به یک زن از اقوام باستانی سکایی در شمال ایران بود و این حفار غیرمجاز اشیای زرین داخل گور را به یغما برد.

سکایی‌ها از اقوام ساکن در غرب و شرق دریای کاسپین (خزر) بودند که تصاویرشان در کتیبه بیستون نیز درج شده است. از اقوام سکایی به عنوان قومی باستانی نام برده شده که کوروش پادشاه هخامنشی را کشته‌اند. این قوم در اوراسیای بزرگ اسکان داشتند و پراکنش آن‌ها از استان گلستان تا مازندران و شمال خراسان و ترکمنستان و افغانستان ادامه داشته است.

ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی احتمال می دهند که گور یافت شده متعلق به زنی است که احتمالا نقش زیادی در مرگ کوروش پادشاه هخامنشی داشته است که براساس اطلاعات آن‌ها حفار غیرمجاز توانسته است با یک دستگاه ردیاب الکتروسکوب و نقطه زن جی پی ایکس این گور را نقطه زنی و به مواد داخل آن دست پیدا کند.

براساس اطلاعات و تصاویر ارسال شده به صدای میراث، کافر تپه که در روستای امره در نزدیکی کیاسر مازندران قرار دارد منتهی به یک جنگل وسیع است و گور باستانی که اشیاء داخل آن نیز به غارت رفته است در همین نقطه قرار دارد.

پس از یافتن این اشیاء، اهالی روستا با حفار غیرمجازی که توانسته بود گور باستانی را غارت کند بر سر تقسیم اشیای داخل گور اختلاف پیدا می‌کنند و این دعوا یکسال ادامه می‌یابد. اما در این مدت اشیای به دست آمده از «کافر تپه» به بازار زیرزمینی اشیای تاریخی راه می‌یابد و سرانجام یکی از خریداران و قاچاقچیان اشیای تاریخی که اکنون در پرونده قاچاق اشیای تاریخی از فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر شده است  خریداری می‌شود.

براساس اطلاعات ارسال شده به صدای میراث، اشیای تاریخی به دست آمده از گور باستانی «کافر تپه»، در یک فقره ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و در یک فقره نیز بیش از ۲ میلیارد تومان و جمعا حدود ۸ میلیارد تومان در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی معامله می‌شود.

آنطور که ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی به صدای میراث گفته‌اند، ۹۰ درصد اشیای زرین یافت شده در گور باستانی «کافر تپه» مرصع و مزین به سنگ فیروزه بودند. در میان این اشیاء آثار منحصر به فرد و بسیار ارزشمند وجود داشته و عیار طلای آن‌ها نیز ۲۳ بود.

به گفته دوستداران میراث‌فرهنگی در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی، بیشتر آثار به دست آمده منقش به نقش اژدها بودند و دستبندهای زرین قطور با نقش اژدها و آثار زرین دیگر مزین به نقوش حیوانی دیگر داخل مجموعه موجود در گور باستانی وجود داشت.

حفاران غیرمجاز همچنین توانسته‌اند از گور باستانی «کافر تپه» گردنبندهای بزرگ، دستبندهای قطور، تعدادی گوشواره زرین و نیم تاج طلا و تعداد زیادی اشیای زرین برای تزئین لباس کاربرد داشته‌اند بیابند. ظروف مزین به نقش شیردال‌ با سر اژدها و بدن شیر و پای عقاب از این گور به دست آمده است. تعدادی مجسمه و نقره جات و زیوارآلات دیگر هم توسط حفار غیرمجاز گور باستانی «کافر تپه» از این گور باستانی خارج شد و آنطور که ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی به صدای میراث خبر داده‌اند همزمان با عرضه این آثار در بازار زیرزمینی خریداران زیادی برای خرید این اشیاء صف کشیدند که در نهایت آثار «کافر تپه» به یکی از خریداران فروخته شد و او نیز در یک معامله آثار ارزشمند باستانی را به یک تاجر ترکمنستانی فروخت.

براساس اظهارات منابع صدای میراث، آثار به دست آمده از حفاری غیرمجاز گور باستانی «کافر تپه» ۶ کیلوگرم تخمین زده شد که ۲ کیلو و ۷۵۰ گرم آن در بازار زیرزمینی خریداری و دو سال به خریدار ترکمنستانی فروخته شد.

صدای میراث براساس رسالت حرفه‌ای خود اقدام به انتشار این گزارش و همچنین انتشار تصاویر آثار «کافر تپه» کرده است تا براساس مستندات موجود خرید و فروش و عرضه آن‌ها در گالری‌های خارج از کشور ممنوع و در صورت اقدام به موقع وزارت میراث‌فرهنگی و وزارت امور خارجه کشورمان در استرداد آثار تاریخی متعلق به ملت ایران پروسه استرداد برای آن‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

گفتنی است، تصاویر ارسال شده به صدای میراث نیز توسط ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی که از دوستداران میراث فرهنگی هستند در اختیار این رسانه قرار گرفته و انتشار آن‌ها به معنای اصالت سنجی مطلق برای این آثار نیست. صدای میراث نیز خود را کارشناس تشخیص اصالت آثار نمی‌داند اما ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی تاکید دارند که آثاری که تصاویرشان در اختیار صدای میراث قرار گرفته است همگی اصالت دارند و باید نسبت به ممنوعیت خریدوفروش آن‌ها در بازارهای خارجی و بازگرداندن آن‌ها به ایران اقدام شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید