دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳

درگیری در آشوراده | رییس اداره میراث فرهنگی استان گلستان خطاب به محیط‌بانان: از اینجا گم شوید | فرمانده یگان حفاظت محیط زیست: پیگیر درگیری در آشوراده هستیم | استاندار گلستان دستور رسیدگی صادر کرد

0 انتشار:

صدای میراث: فریادهای مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان بر سر محیط‌بان حافظ طبیعت و زیست بوم پناهگاه حیات وحش میانکاله و آشوراده به دلیل جلوگیری محیط بان از ورود بدون هماهنگی خودروهای سنگین ساخت و ساز به جزیره آشوراده با هدف آغاز ساخت و ساز تاسیسات گردشگری و اجرای طرح گردشگری آشوراده به سرعت شبکه های مجازی وایرال شد.

در این ویدیو محمد جواد ساوری با توهین و فحاشی به محیط بانان از آن ها می خواهد از آشوراده گم شوند. او می‌گوید: «رییس جمهور گفته است که آشوراده باید گردشگری شود و شما چکاره‌اید؟»

به گزارش صدای میراث، فریادها و توهین‌های مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان بر سر محیط‌بانانی که سال‌ها با کمترین حقوق و مزایا شبانه‌روزی به پاسبانی و حفاظت از ذخیره گاه زیست کره آشوراده و این منطقه حفاظت شده پرداخته‌اند تا امن‌ترین نقطه را برای حیات وحش و گونه‌های گیاهی در ایران فراهم کنند، در حالی صورت گرفته است که اجرای طرح گردشگری آشوراده باید با هماهنگی کامل با سازمان حفاظت محیط‌زیست و رعایت موازین زیست محیطی انجام شود.

حالا مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان پس از آن که محیط‌بانان در جزیره آشوراده از ورود خودروهای سنگین به این جزیره ممانعت کرده بودند و خواستار انجام هماهنگی میان اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان با سازمان حفاظت محیط زیست شده‌اند، خود به آشوراده رفته و با فریاد بر محیط‌بانان حافظ طبیعت ایران، تهدید کرده است که نه تنها بر سر آن‌ها فریاد می کشد که حتی در گوششان هم خواهد زد.

اجرای طرح گردشگری آشوراده در جزیره‌ای که مامن حیات وحش و گونه های گیاهی و جانوری است از همان ابتدا با مخالفت کارشناسان و فعالان محیط زیست مواجه بود. از دهه ۷۰ و زمانی که معصومه ابتکار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست را برعهده داشت واگذاری جزیره آشوراده به سرمایه گذاران گردشگری مطرح بود و هربار با شکست مواجه می‌شد. تا آن که او در دولت حسن روحانی و زمانی که بار دیگر به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست انتخاب شد، توانست طرح مورد نظر خود را اینبار از طریق سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روی میز رییس جمهور وقت قرار دهد و مجوز اجرای طرح گردشگری آشوراده را البته با تایید و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست و رعایت موازین محیط زیستی از او بگیرد.

با این حال در دوران روحانی نیز این طرح بر زمین ماند، تا آن که سرانجام در سفر سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور به استان گلستان و بازدید او از شبه جزیره میانکاله و آشوراده، تعیین تکلیف اجرای طرح گردشگری آشوراده اعلام شد و سرانجام با حضور رییس قوه قضاییه در این منطقه سند مالکیت منابع طبیعی بر بخشی از جزیره آشوراده ابطال شد و بدین ترتیب مسیر اجرای طرح گردشگری آشوراده پس از بیش از دو دهه هموار شد.

حالا اما اقدام مدیر کل میراث فرهنگی استان گلستان در مقابله با محیط بانان آشوراده که از او خواسته بودند هر گونه اقدام در جهت فعالیت گردشگری در جزیره آشوراده با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست باشد با انتقادات بسیار همراه شده است.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگویی کوتاه با صدای میراث درخصوص درگیری صورت گرفته میان مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان با محیط بانان در آشوراده گفت: سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر درگیری صورت گرفته در آشوراده است و رسیدگی به موضوع توهین مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان به محیط بانان در جزیره آشوراده به مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان سپرده شد و در هماهنگی با استانداری استان گلستان نیز استاندار این استان، دستور رسیدگی به موضوع را صادر کرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید