پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

اقامتگاه‌های بومگردی تالش حدود ۳ هزار نهال جنگلی کاشتند | ایجاد ۳۰۰ شغل پایدار توسط ۱۵ اقامتگاه بومگردی تالش | ولی الله اریس، مالک اقامتگاه بومگردی راستین: قاچاقچیان چوب با درآمدهای جانبی گردشگری داس و تبر را کنار گذاشتند

0 انتشار:

صدای میراث: ۱۵ اقامتگاه بومگردی تالش در استان گیلان، از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۸۰۱ نهال جنگلی در جنگل های هیرکانی گیلان کاشته و امسال نیز ۱۴۰۲ نهال دیگر در هفته درختکاری غرس می‌کنند تا بدین ترتیب بیش از ۴۲۰۰ نهال بومی و جنگلی توسط اقامتگاه های بومگردی تالش در جنگل های گیلان کاشته شود.

اقامتگاه های بومگردی تالش گیلان به دلیل فعالیت‌های موثر محیط زیستی توانسته‌اند عنوان پاک‌ترین اقامتگاه های بومگردی کشور را به خود اختصاص دهند.

ولی الله اریس، مالک اقامتگاه راستین گشت تالش که یکی از پاک‌ترین اقامتگاه های بومگردی این منطقه را در اختیار دارد در گفت‌وگو با صدای میراث از فعالیت‌های مثبت محیط‌زیستی اقامتگاه های گردشگری تالش خبر داد و گفت: پس از راه اندازی گروه فعالان گردشگری شهرستان تالش، با ایجاد گروه حامیان تالش سبز اقدام به پاکسازی مناطق طبیعی از زباله و احیای جنگل‌های هیرکانی تالش کردیم و توانستیم از سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۳ هزار نهال جنگلی بومی در جنگل‌های تالش و ارتفاعات اسالم بکاریم. امسال نیز تصمیم داریم به عدد سال، ۱۴۰۲ نهال دیگر در مناطقی که منابع طبیعی تعیین می کند در جنگل‌های تالش بکاریم.

کاشت ۲۰۰ نهال سرخدار توسط اقامتگاه های بومگردی تالش

اریس با اشاره به کاشت بیش از ۲۰۰ نهال سرخدار جنگلی که از گونه های در معرض خطر انقراض است توسط اقامتگاه های بومگردی تالش خبر داد و گفت: ارزش هر نهال سرخدار که در نهالستانی مخصوص پرورش داده می‌شود یک میلیون تومان بود اما دارنده نهالستان پس از آن که متوجه فعالیت فعالان گردشگری تالش شد، هر نهال را ۲۰۰ هزار تومان در اختیار اقامتگاه ها قرار داد و تمامی آن ها در جنگل های تالش و جنگل‌های اسالم کاشته شدند.

مالک اقامتگاه بومگردی راستین گشت تالش اعلام کرد: زادآوری نهال سرخدار را کسی بلد نیست. حتی تلاش دانشگاهیان و فعالین برای تکثیر نهال سرخدار بی‌نتیجه مانده است. اما در منطقه تالش گیلان تنها یکنفر هست که چند هکتار زمین منابع طبیعی را به او داده‌اند و این فرد قادر به تکثیر نهال سرخدار است.

او گفت: ۲۰۰ نهال سرخدار کاشته شده توسط فعالان گردشگری و محیط زیستی تالش که همگی مالک ۱۵ اقامتگاه بومگردی این منطقه هستند در محوطه پایگاه سرجنگلبانی بخشی از اسالم که توسط منابع طبیعی نشانه گذاری شده بود و محوطه‌ای وسیع و دارای نگهبان است کاشته شد تا با نگهداری مناسب از آن‌ها درختان سرخدار کاشته شده پرورش پیدا کنند.

به گفته این فعال گردشگری، تمامی درختان کاشته شده توسط مالکان اقامتگاه های بومگردی تالش و فعالان گردشگری و محیط زیستی این منطقه دارای شناسنامه هستند و مشخص است که نهال ها توسط چه اشخاصی در کدام نقطه کاشته شده و چه گونه گیاهی هستند.

او از طرح ارایه شده توسط مالکان اقامتگاه های بومگردی برای کاشت مناسبتی نهال های جنگلی خبر داد و گفت: در این طرح برای جشن‌ها و بزرگداشت ها و گرامیداشت یادها و سالگرد ازدواج و تولد، نهالکاری انجام می شود.

پیوند گردشگران با حفظ طبیعت گیلان

ولی الله اریس از برگزاری مراسم‌های آیینی و مناسبت‌های ملی مظیر نوروز و شب یلدا و عروس بران در اقامتگاه های بومگردی تالش با هدف ترغیب مردم محلی و گردشگران برای حفاظت از محیط زیست و پاکسازی طبیعت و کاشت درخت خبر داد و گفت: با برپایی مراسم‌های جانبی در اقامتگاه های بومگردی تالش مردم را با موضوع محیط زیست و چگونگی حفاظت از عرصه های طبیعی و جنگلی آشنا و از آن ها در این فعالیت‌های محیط زیستی کمک می‌گیریم.

اریس و خانواده او که اقامتگاه بومگردی راستین گشت تالش را تاسیس کرده و با ایجاد یک شغل خانوادگی خدمات گردشگری ارایه می کنند ۵ کیلیومتر از جاده اقامتگاه تا ۷ آبشار در مسیر این اقامتگاه گردشگری را از زباله پاکسازی کرده‌اند. او می گوید: تا فاصله چندین کیلومتری این اقامتگاه هیچ زباله ای وجود ندارد و گردشگرانی که به این منطقه مراجعه یا در اقامتگاه بومگردی اقامت دارند از اینم اقامتگاه به عنوان اقامتگاه پاک یاد کرده‌اند.

قاچاقچیان چوب داس و تبر را زمین گذاشتند

مالک اقامتگاه بومگردی راستین گشت تالش در استان گیلان، درخصوص تاثیر حفاظت از محیط زیست بر فعالیت گردشگری مردم منطقه به صدای میراث گفت: جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شده و اقامتگاه های بومگردی تالش سومین سال ثبت جهانی این منطقه را جشن گرفتند. چون حفظ جنگل هیرکانی به ایجاد اشتغال برای اهالی و ساکنان جنگل نشین این منطقه کمک بسیار می کند. کاشت درختان سرخدار به تنهایی منجر به افزایش جمعیت گردشگران منطقه خواهد شد و با حضور گردشگر در جنگل های بکر و بدون زباله در تمامی فصل‌ها به درآمدزایی پایدار برای جامعه محلی منجر می‌شود. بنابراین باید به این باور برسیم که با حفظ و حراست از جنگل های هیرکانی، مردم نیازی به ایجاد کسب و کار دیگر به جز کسب درآمد از گردشگری نخواهند داشت.

او افزود: تاثیر اقامتگاه های بومگردی و فعالیت های گردشگری و محیط زیستی آن ها در منطقه تالش موجب شده است که برخی افراد که کارشان قطع درختان و قاچاق چوب بود، از این کار منصرف شوند. آن ها هم اکنون در منازل خود با تولید محصولات ارگانیک و محلی و ارسال آن ها به اقامتگاه ها برای فروش به گردشگران بیشتر از قاچاق چوب درآمد دارند و داس و تبر را کنار گذاشته اند.

ایجاد ۳۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم در اقامتگاه های بومگردی تالش

ولی الله اریس با اعلام این موضوع که بسیاری از روستاییان تالش با ایجاد اقامتگاه های بومگردی و رونق گرفتن گردشگری این منطقه درگیر کار با اقامتگاه شده اند افزود: درآمدزایی اقامتگاه ها برای آن ها به اندازه ای خوب است که کار قطع درخت و نهال ندارند. چون دیگر فرصت اینکار را ندارند. از سوی دیگر شکار در منطقه تالش وجود ندارد و فعالان گردشگری و محیط زیستی این منطقه اگر مطلع شوند فردی اسلحه شکاری دارد و اقدام به شکار می کند خودشان از این فعالیت ها ممانعت می کنند.

مالک اقامتگاه بومگردی راستین گشت تالش درخصوص وضعیت اشتغالزای اقامتگاه های بومگردی این منطقه از گیلان گفت: حداقل ۷ نفر در هر اقامتگاه بومگردی بطور مستقیم مشغول به کار هستند و با در نظر گرفتن اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده در بخش حمل و نقل و راهنما و غذا، ۱۵ اقامتگاه بومگردی تالش توانسته اند ۳۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم پایدار ایجاد کنند.

داشتن راهنمای محلی شرط ورود به تالش است

این فعال گردشگری با تاکید بر لزوم به کار گیری راهنمایان محلی در منطقه تالش گیلان اعلام کرد: گردشگرانی که بخواهند وارد منطقه شوند، الزامی است که یک لیدر محلی تالش آن ها را همراهی کند. چون گردشگران لوکیشن‌ها و مسیرهای جنگلی را بلد نیستند و لیدرهای محلی همراه می‌تواند به خوبی مسیرهای متعدد را به آن ها نشان دهد و با اینکار علاوه بر اشتغال بیشتری در گردشگری تالش ایجاد می شود، زمان گردشگران نیز تلف نمی شود و سرویس دهی و حمل و نقل آن‌ها به بهترین شکل انجام می شود.

ولی الله اریس می‌گوید: به همین دلیل تورلیدرهایی که برای اقامت در اقامتگاه های بومگردی تالش تماس می‌گیرند به آن ها تاکید می شود که باید یک راهنما یا تورلیدر محلی را همراه خود داشته باشند. به تورهای گردشگری نیز توصیه کرده ایم که برای هر گروه از گردشگران یک تور لیدر محلی در نظر گرفته شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید