یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

مهمترین جشنواره غذای ایران در رشت پایان یافت | ۳۵۰ غذای گیلان ثبت ملی و ۲۰۰ غذا نیز احیا شد | سفرای خارجی درباره رشت و غذاهایش چه گفتند؟

0 انتشار:

صدای میراث – مریم جلیلوندفرد: بزرگترین و مهمترین جشنواره غذای ایران عصر پنجشنبه در رشت پایان یافت و بزرگترین فستیوال گردشگری غذای ایران که با حضور سفرا و خبرنگاران خارجی و فعالان فضای مجازی آغاز شده بود جاذبه های گردشگری غذا در گیلان را به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار اعزامی صدای میراث به جشنواره بزرگ غذا در شهر رشت، در این جشنواره صدها غذای محلی گیلان در مرکز همایش های شهر رشت به نمایش گذاشته شد و مهمانان و خبرنگاران خارجی با طعم غذاهای محلی گیلان آشنا شدند.

شهر رشت به عنوان شهر خلاق غذا در سازمان جهانی جهانگردی به ثبت جهانی رسیده و یکی از مهمترین کانون های گردشگری غذا در ایران است که پایتخت خوراک ایران نیز شهرت یافته است. بر همین اساس مدیران محلی در استان گیلان با برپایی بزرگترین سفره غذاهای محلی استان گیلانن تلاش‌ها برای جذب گردشگر به این استان را آغاز کرده اند.

توسعه گردشگری گیلان با معرفی غذا

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در اختتامیه جشنواره گردشگری خوراک رشت که به مناسبت روز و هفته رشت برگزار شد، اعلام کرد: فرهنگ خوراک گیلان ظرفیت جهانی شدن دارد.

او گفت: توسعه گردشگری گیلان با پس زمینه معرفی غذاهای محلی استان در اولویت قرار دارد.

به گفته جهانی، احیاء، شناسایی و معرفی غذاهای محلی گیلان برای گردشگران جاذبه آفرین است و معرفی فرهنگ غذای گیلان پای گردشگران خارجی را به این استان باز می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: ۸۰ درصد گردشگران جهان به غذاهای سنتی ایران تمایل دارند و رونق گردشگری خوراک منجر به اشتغالزایی می‌شود.

زنده‌ ترین شهر گیلان

رشت از زنده ترین و شاد ترین شهرهای ایران است که جاذبه های طبیعی و تاریخی متعدد دارد و سالانه گردشگران بسیاری از این شهر بازدید می کنند. استان گیلان نیز بیش از یکصد میراث ملموس و ناملموس ثبت ملی شده و البته جنگل هیرکانی ثبت جهانی شده را نیز در خود جای داده است. رشت، مرکز استان گیلان اما پایتخت گردشگری خوراک ایران و از مهم‌ترین مقاصد گردشگری غذا در ایران است و بی‌تردید گیلان‌گردی بدون بازدید از رشت کامل نمی‌شود. رشت بی تردید قطب گردشگری خوراک و غذا در ایران است و آنچنان در این شاخه از گردشگری فعال و زنده عمل کرده است که در نتیجه این تلاش ها یک دهه قبل نام این شهر در فهرست شهرهای جهانی گردشگری غذا در سازمان جهانی جهانگردی به ثبت رسید.

۳۵۰ غذای ثبت ملی شده

مصطفی ده‌پهلوان، رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اما در سخنانی به مناسبت برگزاری هفته رشت و فستیوال غذاهای محلی استان گیلان اعلام کرد که به عنوان یک باستان شناس اگرچه با شهرهای مختلف گیلان و محوطه های باستانی و تاریخی آن و مشاهیر این استان آشنا است اما در بازدید از جشنواره غذای گیلان از تعدد و تنوع غذایی این استان حیرت کرده است.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ۳۵۰ غذای گیلان ثبت ملی شده است و تنوع و تعدد غذایی گیلان حیرت‌انگیز است در این میان ۲۰۰ نوع غذای گیلان نیز که در حال فراموشی و منسوخ شدن بود احیاء شده است.

مصطفی ده پهلوان افزود: برپایی جشنواره غذا در رشت می تواند سفیر فرهنگی معرفی استان گیلان باشد.

او با اشاره به تنوع غذایی گیلان، خوراک محلی این استان را برگرفته از تنوع زیستی و محیط زیست این استان دانست و افزود: غذاهای محلی استان گیلان برگرفته از تجربه زیستی مردم در این استان و محیط زیست و طبیعت آن است.

تنوع غذایی گیلان هیچ کجا نیست

اسخت اورازبای، سفیر قزاقستان در ایران نیز که تا چند روز آینده ماموریتش در ایران به پایان می‌رسد و تسلط کامل به زبان فارسی دارد، نیز در حاشیه برگزاری جشنواره غذای گیلان در رشت اعلام کرد: تنوع غذایی گیلان را در هیچ نقطه دیگری ندیده‌ام و معتقدم گیلان زیباترین و بهترین نقطه ایران است.

اورازبای با اعلام این که در مدت زمان حضور در ایران به عنوان سفیر قزاقستان، به تمامی نقاط ایران غیر از سیستان و بلوچستان و سه استان دیگر سفر کرده است افزود: مردم گیلان باید خدای را شاکر باشند که تمامی زیبایی‌های طبیعی از جنگل و دریا تا بهترین سرسبزی طبیعت را به آن ها بخشیده است.

رشت و نخستین سفر در ذهن مانده

فیرات بایار رایزن اول سفارت ترکیه در ایران نیز که تنها ۱۰ روز است ماموریت خود در ایران را آغاز کرده و همراه همسر خود به جشنواره غذای رشت دعوت شده بود، در سخنانی اعلام کرد: سفر به رشت نخستین سفر او در ایران بوده و سفر به این شهر هرگز از قلب و ذهنش پاک نخواهد شد.

رایزن اول سفارت ترکیه در ایران اعلام کرد: ایران و ترکیه دوستی عمیقی با یکدیگر دارند و درهای سفارت ترکیه همیشه به روی مردم ایران باز است.

 

 

 

 

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید